Trudničko bolovanje – ostvarivanje prava

Autor: Brankica Srdić | Pravnik odgovara

apr 02

Pre svega, treba razgraničiti pravo na trudničko bolovanje i pravo na porodiljsko odsustvo, koji su različito regulisani, i drugačije su institucije zadužene za njihovu isplatu.
Trudničko bolovanje je pravo vezano za zdravstveno osiguranje zaposlenih koje je regulisano Zakonom o zdravstvenom osiguranju, a isplatu naknade vrši Republički fond za zdravstveno osifuranje.
Sa druge strane, pravo na naknadu zarade za vreme porodiljskog odsustva nije pravo iz obaveznog zdravstvenog osiguranja. Ono je regulisano Zakonom o finansijskoj podršci porodici sa decom i za isplatu naknade zarade za vreme porodiljskog odsustva zadužena je lokalna samouprava.U ovom tekstu ćemo se baviti pravima trudnica vezano samo za trudničko bolovanje i naknadu zarade za vreme trudničkog.

Ko ima pravo na trudničko bolovanje i kada ono može da se otvori

Trudničko bolovanje je pravo koje ima zaposlena žena, tj.žena u radnom odnosu kod poslodavca po ugovoru o radu.
Trudničko bolovanje može da se otvori odmah na početku trudnoće, ako je to neophodno tj.ako ginekolog ustanovi da je zaposlenoj potrebno mirovanje (zbog rizične trudnoće, opasnosti od pobačaja, težih oboljenja).Može da traje do 30 dana ili više od 30 dana. Prvih 30 dana bolovanja zaposlenoj će otvoriti njen izabrani ginekolog, a nakon toga potrebno je odobrenje lekarske komisije.
Za prvih 30 dana ginekolog izdaje potvrdu o privremenoj sprečenosti za rad koja se dostavlja poslodavcu.
Za period preko 30 dana neophodno je da ginekolog uputi zaposlenu na lekarsku komisiju (sa mišljenjem zbog čega bi trebalo da se odobri dalje bolovanje.). Na osnovu lekarskih nalaza, komisija će odlučiti o tome da li je potrebno dalje produženje bolovanja i dati konačnu ocenu. Po potrebi trudničko može da se produži sve do porođaja, i tada se na trudničko nadovezuje porodiljsko odsustvo.

Primer: Zaposlena radi u firmi tek tri meseca po ugovoru o radu. Na početku je trudnoće koja je visokorizična, i zanima je kada najranije može da otvori trudničko bolovanje.
Zaposlena može odmah da otvori trudničko bolovanje. Prethodni rad utiče samo na visinu naknade koju će primati za vreme trudničkog bolovanja, ali ne i na samo pravo na trudničko.

Primer: Žena je kod poslodavca angažovana po ugovoru o privremenim i povremenim poslovima u trajanju od dva meseca, koji je nakon isteka produžavan još dva puta po mesec dana dana. Interesuje je da li ima pravo na trudničko bolovanje.
Nažalost, po trenutnoj regulativi radno angažovana po ovom ugovoru nema prava iz radnog odnosa, uključujući i pravo na porodiljsko bolovanje.

Od čega zavisi visina nakndade

Visina naknade za trudničko bolovanje iznosi 100% osnova.

Troškove bolovanja za prvih 30 dana snosi poslodavac, a posle 31.dana država. Za oba perioda trudnica ima pravo na naknadu od 100%, s  tim da se za prvih 30 dana računa 100% proseka za prethodnih 12 meseci (i prosek se računa na osnovu ukupne zarade), a od 31. dana računa se 100 % tromesečnog proseka (i prosek se uzima od osnovne zarade uvećane za minuli rad; u obračun ovog proseka ne ulaze bonusi, nagrade niti druga primanja iz radnog odnosa). Zato se dešava da naknada ne bude ista u toku celokupnog perioda – iako je za oba perioda prosek 100 posto, drugačiji je osnov za obračun.U svakom slučaju, iznos naknade ne može biti niži od utvrđene minimalne zarade za mesec kada se vrši isplata.

Ko isplaćuje naknadu za trudničko bolovanje

Kao što smo rekli, troškovi naknade za prvih  30 dana trudničkog padaju na teret poslodavca, a preko 30 dana na teret države.Isplatu naknade trudnici vrši poslodavac, s tim što za bolovanje preko 30 dana ima pravo da iznos naknade refundira od države.Dakle naknadu zarade za porodiljsko bolovanje za prvih 30 dana treba da obračuna poslodavac i da izvrši isplatu direktno na račun trudnice. Za ovaj iznos do 30 dana poslodavac nema pravo nadoknade od države.

Ako komisija produži bolovanje preko 30 dana, procedura je drugačija:

  • poslodavac treba da za svaki mesec uradi obračun zarade i da ga dostavi Republičkom fondu za zdravstveno osiguranje, uz zahtev za refundaciju zarade
  • filijala RFZO će zatim ustanoviti pravo na naknadu i njenu visinu na osnovu dokaza koje poslodavac dostavi (obračuni od značaja za utvrđivanje visine naknade, doznake od lekara, izvodi sa tekućeg računa na kojima se vidi da je poslodavac izmirio doprinose za zaposlenu itd.)
  • zatim filijala RFZO treba da isplati naknadu za trudničko bolovanje na namenski račun poslodavca (račun za bolovanja) i to najkasnije u roku od 30 dana od datuma podnošenja zahteva za refunadaciju
  • sa tog namenskog računa se naknada zarade isplaćuje zaposlenoj.

Kašnjenja u isplatama

Zaposlena žena koja je na održavanju trudnoće trebalo bi da odmara i posveti se sebi i porodici. Smisao trudničkog i jeste u zaštiti zdravlja trudnice. Međutim, žene su često zabrinute zbog kašnjenja u isplatama trudničkih naknada i ne znaju kome da se obrate. Naknade u velikom broju slučajeva kasne i po nekoliko meseci. Budući da za prvih 30 dana trudničkog bolovanja poslodavac isplaćuje naknadu direktno trudnici ovde ne bi trebalo da bude većih zastoja, ali za period nakon 30 dana poslodavac vrši isplatu posredstvom RFZO u proceduri koja je dosta kompikovana i spora.Po Zakonu o zdravstvenom osiguranju RFZO je obavezan da izvrši uplate trudnici u roku od mesec dana od prijema dokumentacije od poslodavca, koja mora biti uredna i komlepetna. RFZO se često poziva na to da poslodavac nije dostavio urednu dokumentaciju. Veliki je broj savesnih poslodavaca koji izmiruju svoje obaveze, ali postoje i oni koji ne uplaćuju naknade na vreme.

Potrebno je promeniti postojeću regulativu, jer u Zakonu o zdravstvenom osiguranju je samo predviđena obaveza poslodavca da dostavi obračun Fondu, ali nažalost nigde nije utvrđen rok u kome poslodavac to treba da učini. Poslodavci vrlo često ne podnose blagovremeno obračune, ali time ne čine nikakav prekršaj, jer nisu vezani nikakvim rokom.Kašnjenja u isplati su se dešavala i zbog „neadekvatnog planiranja srestava za isplatu naknade zarade za trudničko bolovanje“ u Republičkom fondu za zdravstveno osiguranje.

Budući roditelji su ti koji, nažalost, snose posledice ovakvog ponašanja i to u situaciji kad ih očekuju povećani troškovi i brojni izdaci za bebu. Ako država svojim merama populacione politike podstiče rađanje, onda se ovo ne bi trebalo dešavati. U svakom slučaju, trudnica može putem internet adrese RFZO http://www.rfzo.rs/index.php/osiguranalica/pregled-naknada-zarade da proveri status zahteva kod RFZO. Ovde može da proveri datum podnošenja zahteva Fondu od poslodavca, mesec na koji se zahtev odnosi i datum isplate naknade zarade ili obaveštenje da je zahtev i dalje u fazi obrade

O autoru: Brankica Srdić

Diplomirani pravnik sa radnim iskustvom u oblasti pravnog i HR konsaltinga. Baveći se radnim odnosima susretala se sa različitim nedoumicama zaposlenih i veruje da je najbolji način da se sopstvena prava zaštite, njihovo dobro poznavanje i edukacija. Zato želi da svoje znanje i iskustvo prenese citaocima, kako bi bilo korisno u njihovom profesionalnom životu. Večiti zaljubljenik u muziku, prirodu i putovanja.

Prijavi se i postavi komentar

(243) komentari

Miljana Bezmarević 03. 06. 2020.

Postovani,
23.05.2018 dobila sam ugovor o zameni porodilje do njenog povratka.
01.12.2019 druga koleginica je otisla na porodiljsko a mene su prebacili na njeno radno mesto i povecali mi platu tj. dali su mi njenu platu.
Ukoliko bih sada otisla na trudnicno, zanima me da li bih primala tu novu platu koja je veca ili neki prosek? I da li zaista taj novac kasni puno, posto sam citala da moze da se ceka i mesecima. Hvala.

    Milan Predojević 03. 06. 2020.

    Poštovana Miljana
    Osnov za naknadu zarade koja se isplaćuje iz sredstava poslodavca (prvih 30 dana) i iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja (posle 30 dana), za zaposlene osiguranike čini prosečna zarada koju je osiguranik ostvario u prethodnih 12 meseci pre meseca u kojem je nastupila privremena sprečenost za rad. Zaradu, u ovom smislu čini zarada za obavljeni rad i vreme provedeno na radu, utvrđena u skladu sa propisima o radu, i to:1) osnovna zarada zaposlenog; 2) deo zarade za radni učinak; 3) uvećana zarada. Visina naknade zarade koja se obezbeđuje iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja, kao i iz sredstava poslodavca, u slučajevima privremene sprečenosti za rad zbog bolesti ili komplikacija u vezi sa trudnoćom iznosi 100% od osnova za naknadu zarade. Shodno navedenim zakonskim odredbama primali biste prosečnu zaradu koju ste ostvarili u 12 meseci koji prethode onom mesecu u kojem prestajete da radite zbog trudnoće, bez obzira na to koje radno mesto je u pitanju-dakle primali biste tu novu platu koja je veća. Novac se isplaćuje u roku od 30 dana od dana kada poslodavac preda filijali RFZO kompletnu dokumentaciju neophodnu za obračun naknade zarade.
    Pozdrav

Marko Krstic 01. 06. 2020.

Postovanje
Moja supruga radi skoro 10 meseci na ugovor i ostala je u drugom stanju u julu se navrsava godinu dana i do tad na zalost traje ugovor. Kakva je situacija dal mogu da joj daju otkaz ili ne produze ugovor i kolika bi bila naknada ako odmah otvori bolovanje?
Hvala

    Milan Predojević 03. 06. 2020.

    Poštovani Marko
    Ukoliko se radi o ugovoru o radu na određeno vreme koji ističe u julu, poslodavac po sili zakona mora sa Vašom suprugom da potpiše novi ugovor o radu koji će trajati najmanje do kraja porodiljskog odsustva. Prema tome, bez obzira što ugovor o radu ističe ona ne može da dobije rešenje o otkazu ugovora. Osnovicu za naknadu zarade tokom trudničkog bolovanja čini prosečna zarada ostvarena u 12 meseci pre meseca otvaranja bolovanja. Ako nema zarade u svih 12 meseci, za one mesece kad Vaša supruga nije radila uzeće se minimalna zarada za taj mesec, prilikom računanja prosečne zarade. Međutim, ukoliko se radi o radnom angažovanju van radnog odnosa (ugovor o delu, o privremenim i povremenim poslovima, autorskom ugovoru) niti ima prava na bolovanja, niti se mora potpisati novi ugovor kada sadašnji istekne u julu. U tom slučaju jedino bi bilo osnova za isplatu porodiljskog odsustva.
    Pozdrav

Dasha Paunovic 26. 05. 2020.

Dobar dan, imam jednu nedoumicu koju nikako ne mogu da reshim. Moj ugovor o radu potpisan je na 35 hiljada. Ostatak plate do moje pune plate da tako kazem, placa mi se takodje preko rachuna, u vidu bonusa, koji se uplacuje pod istom shifrom kao i prvi deo plate i na taj bonus placeni su mi doprinosi. Moje pitanje je da li cu i tokom trudničkog i tokom porodiljskog (ili samo tokom porodiljskog) ostvariti pravo na celokupan iznos na koji su placeni doprinosi, iako na taj iznos ne glasi moj ugovor o radu ili samo na iznos na koji sam prijavljena, nevezano shto su mi na ceo iznos placeni doprinosi? I da li poslodavac MORA dostaviti podatak o celokupnom iznosu ako su na to isplaceni doprinosi ili na to poreska i sama ima uvid?
Nadam se da sam bila jasna u tome shta mi je potrebno.
Hvala unapred od srca na odgovoru.

    Milan Predojević 26. 05. 2020.

    Poštovana Dasha
    Kada je reč o trudničkom bolovanju, osnovicu za naknadu zarade čini zarada koju ste ostvarili u poslednjih 12 meseci pre meseca u kojem ste otvorili bolovanje. Uzimaju se u obzir kako osnovna zarada (kod Vas ona iznosi 35 hiljada dinara) tako i uvećana zarada (kod Vas se uvećana zarada isplaćuje u vidu bonusa). Pošto se plaća 100% od osnovice, naknada zarade tokom trudničkog bolovanja trebalo bi da uključi i isplaćene bonuse, odnosno da predstavlja celokupan iznos na koji su plaćeni doprinosi. Dokumentaciju potrebnu za isplatu naknade zarade iz sredstava obaveznog zdravstenog osiguranja (posle 30.,dana bolovanja) filijali RFZO podnosi poslodavac i tom prilikom (prilažući isplatne liste kao dokaz), u obračun naknade zarade uračunava i sve plaćene bonuse.
    Što se tiče naknade zarade tokom porodiljskog odsustva, osnovicu za isplatu te naknade čine sva primanja ostvarena u poslednjih 18 mescei pre prvog meseca prestanka rada zbog trudnoće ili porođaja, na koje su plaćeni doprinosi za socijalno osiguranje. Dakle, takođe će biti računati i uplaćeni bonusi jer su i na njih plaćeni doprinosi, a plaća se 100% osnovice. Zahtev za isplatu naknade tokom porodiljskog odsustva nadležnoj lokalnoj samoupravi podnosi porodilja, a ne posldavac. Služba lokalne samouprave nadležna za isplatu naknade tokom porodiljskog odsustva, po službenoj dužnosti pribavlja od nadležnog organa podatke o primanjima na koja su plaćeni doprinosi u psolednjih 18 meseci. Dakle ne morate Vi da dostavite te podatke.
    Pozdrav

Zoran Punos 25. 05. 2020.

Postovani Milane,
Moja supruga radi vec 8 meseci na autorskom ugovoru (prijavljena je na zdravstveno i penziono i prima uredno celu platu na racun iz dva dela), pre toga je imala posao gde je bila prijavljena na odredjeno vreme. Da li moze da prima novcanu naknadu za trudnicko i porodiljsko bolovanje s obzirom da se ipak vodi na autorski ugovor i da li u slucaju da ostane trudna mogu da je otpuste sa posla?
Unapred zahvalan na odgovoru.
Veliki pozdrav!!

    Milan Predojević 25. 05. 2020.

    Poštovani Zorane
    Lica angažovana po ugovoru van radnog odnosa, za koji primaju odgovarajuću naknadu, nemaju pravo na trudničko bolovanje. Generalno, nijedna kategorija lica radno angažovanih po ugovorima van radnog odnosa nema pravo na naknadu zarade za vreme privremene sprečenosti za rad, pa tako ni na naknadu zarade tokom sprečenosti za rad zbog komplikacija u vezi sa trudnoćom. Bolovanje je pravo rezervisano za zaposlene i preduzetnike. Što se tiče naknada po osnovu porođaja i nege deteta, tu je situacija drugačija. Porodilja koja u poslednjih 18 meseci pre porođaja ima primanja na koja su plaćeni doprinosi za socijalno osiguranje ima pravo na takozvane ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta. Dakle nema naknade zarade jer nije u radnom odnosu, ali ima naknade po osnovu rođenja i nege deteta. Nakon rođenja deteta potrebno je obratiti se zahtevom nadležnoj službi lokalne samouprave sa ličnom kartom i izvodom iz matične knjige rođenih deteta. S obzirom da se za Vašu suprugu plaćaju doprinosi po osnovu autorskog ugovora, imala bi pravo na tu vrstu naknade (ostale naknade) u trajanju od 12 meseci nakon rođenja deteta. Što se tiče prestanka angažovanja, Vaša supruga bi mogla ostati bez autorskog ugovora jer obaveza produžavanja ugovora na određeno vreme trudnicama odnosi se samo na ugovore o radu na određeno vreme, ali ne i na autorske ugovore.Nalogodavac nema obavezu da obnovi ugovor samo zato što je izvršilac posla u drugom stanju.
    Pozdrav

Milica Lazarevic 25. 05. 2020.

Postovani,

molim vas za odgovor, naime kod poslodavca sam bila prijavljena 4 meseca, zatim me je odjavio kad je pocelo vandredno stanje, dakle bez prijave sam vec oko 2 meseca.
Ukoliko bih se sada ponovo zaposlila kod drugog poslodavca, i bila prijavljena, da li bi mi se racunao zbir svih tih meseci?
I jos jedna stvar me interesuje, da li postoji neki rok koji mora da se ispuni pre odlaska na trudnicko, u smislu da li ako se sada zaposlim pa se za dve nedelje ili mesec dana ispostavi da sam trudna, da li svakako ostvarujem pravo na trudnicko bolovanje bez obzira da li sam rsdila nedelju dana ili pet meseci?
Unapred hvala na odgovoru

    Milan Predojević 25. 05. 2020.

    Poštovana Milice
    Ukoliko biste se sada ponovo zaposlili kod drugog poslodavca i bili prijavljeni računao bi se zbir svih tih meseci. Kod održavanja trudnoće računaju se sve zarade u poslednjih 12 meseci pre meseca u kojem ste otvorili bolovanje kod lekara-i zarade kod sadašnjeg i plate kod prethodnih poslodavca iz tih 12 meseci, a za one mesece u kojima nemate zarade računa se minimalac. Kod porodiljske naknade računaju se sva primanja na koja su plaćeni doprinosi za poslednjih 18 meseci pre meseca u kojem ste prvi put pretsali da radite zbog trudnoće. Ne postoji neki rok koji mora da se ispuni pre odlaska na trudničko u smislu minimalnog trajanja radnog odnosa pre otvaranja bolovanja. Svakako ostvarujete pravo na trudničko bolovanje bez obzira da li ste radili nedelju dana ili pet meseci. Pravo je svakog zaposlenog da prima naknadu zarade ako je lekar otvorio bolovanje, bez obzra na to koliko je dugo u radnom odnsou.
    Pozdrav

Dragana Milic 25. 05. 2020.

ZANIMA ME DA LI IMAM PRAVO NA NESTO NA OSNOVU 15 MESECI STAZA PRE PREKIDA RADNOG ODNOSA,PORODILA SAM SE 22.02.2020,PRESTALA DA RADIM JER SAM SE UDALA A TEK POSLE SAM UTVRDILA DA SAM TRUDNA,POZZZ

    Dragana Milic 25. 05. 2020.

    OD 1 APRILA 2018 SAM RADILA DO 30 JUNA 2019

    Milan Predojević 25. 05. 2020.

    Poštovana Dragana
    Imate pravo na ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta. Radi se o naknadama koje se isplaćuju ženama koje su nezaposlene, a nisu primala novčanu naknadu od NSZ, i o ženama radno angažovanim van radnog odnosa, pod uslovom da su imali primanja na koja su plaćeni doprinosi u 18 meseci pre porođaja. Ove porodilje nemaju zaradu, pa tako ne mogu imati ni pravo na naknadu zarade. Međutim, ostvaruju pravo na naknade po osnovu rođenja i nege deteta-tzv ostale naknade. Ta naknada pripada porodilji koja u 18 meseci pre rođenja deteta ima primanja na koja su plaćeni doprinosi. Pošto u periodu 22.08.2019-22.02.2020. godine imate zarade, a niste ostvarili pravo na novčanu naknadu kod NSZ (jer da jeste, isplata bi bila produžena do isteka porodiljskog odsustva) imate pravo na ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta.
    Pozdrav

Sonja Jovicic 14. 05. 2020.

Postovani,

Zanima me da li se uvek gleda 18 meseci unazad za porodiljsko ili postoje izuzeci?
Ja sam bila prijavljena do jula 2019. godine, nakon cega sam neprijavljena. Treba da se porodim u Septembru.
Da li cu imati pravo na neku naknadu za porodiljsko? U slucaju da imam pravo, da li se obracunava i otpremnina za koju su mi uplaceni svi doprinosi?

    Milan Predojević 15. 05. 2020.

    Poštovana Sonja
    Prilikom računanja osnovice za naknadu tokom porodiljskog odsustva ili ostalih naknada po osnovu rođenja deteta uvek se gleda poslednjih kalendarskih 18 meseci, a ne poslednjih 18 meseci sa prihodima. Kod Vas konkretno ne može biti reči o naknadi zarade tokom porodiljskog odsustva, jer niste u radnom odnosu, ali biste mogli u određenom obimu da ostvarite takozvane ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta. Uslov da nezaposleno lice ostvari pravo na ostale naknade je da nije ostvarilo pravo na novčanu naknadu po osnovu nezaposlenosti i da je imalo u poslednjih 18 meseci pre rođenja deteta prihode na koji su plaćeni doprinosi za socijalno osiguranje. Osnovica za ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta utvrđuje se srazmerno zbiru mesečnih osnovica na koji su plaćeni doprinosi, za poslednjih 18 meseci koji prethode danu rođenja deteta. Mesečna osnovica za ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta dobija se deljenjem tako dobijenog zbira osnovica sa 18. Na opisani način izračunata mesečna osnovica deli se sa koeficijentom 1,5 i tako se određuje pun mesečni iznos ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta. Jasno je da kod Vas ne bi bila velika osnovica jer biste u periodu od 18 meseci pre porođaja (period mart 2019-avgust 2020) imali prihode samo u 5 meseci, to jest razdoblju mart-jul 2019. godine. Ponavljam, uslov je da niste ostvarli pravo na novčanu naknadu od NSZ.
    Pozdrav

Sandra Šivert 12. 05. 2020.

Postovani, od decembra radim kod poslodavca koji me jos uvek nije prijavio. Navodno bi trebao da me prijavi u roku od nekliko dana.Predpostavljam da ce me prijaviti ugovorom na odredjeno vreme. Moje pitanje je da li ostvarujem pravo na trudnicko bolovanjei naknadu za trudnicko, i ako sam prijavljen augovorom o radu npr. na 3 ili 6 meseci. I da li nakon tog isteka ugovora poslodavac moze da me odpusti ili mora da mi produzi ugovor i ako sam na trudnickom bolovanju?

    Milan Predojević 13. 05. 2020.

    Poštovana Sandra
    Ostvarujete pravo na naknadu zarade tokom trudničkog bolovanja iako ste prijavljeni na socijalno osiguranje po osnovu ugovora o radu na određeno vreme. Pravo na naknadu zarade tokom privremene sprečenosti za rad zbog bolesti ili komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće pripada svakoj zaposlenoj trudnici kojoj izabrani ginekolog otvori bolovanje (on vodi bolovanje 60 dana, a nakon toga lekarska komisija RFZO), bez obzira na to da li je reč o ugovoru na određeno ili neodređeno vreme. Nakon isteka ugovora o radu na određeno vreme ne možete biti otpušteni ako ste trudni, odnosno poslodavac po sili zakona sa Vama kao trudnicom mora da potpiše novi ugovor o radu na određeno vreme koji će trajati najmanje do isteka porodiljskog odsustva.
    Pozdrav

Marija Despotović 11. 05. 2020.

Poštovani, 10 meseci sam imala ugovor o privremenim i povremenim poslovima nakon čega sam 6 meseci imala ugovor na određeno u istoj firmi. S obzirom na to da mi zbog vanrednog stanja nije produžen ugovor očekujem naknadu naredna 3 meseca. Čim se završi isplata krenuću na pripravnički staž. Mene zanima šta od svega toga ulazi u prosek za računanje visine naknade za vreme porodiljskog bolovanja? I da li se gleda 18 meseci unazad sa prihodima ili generalno zadnjih 18 kalendarskih meseci? Hvala unapred.

    Milan Predojević 11. 05. 2020.

    Poštovana Marija
    Prema zakonu, osnovica naknade zarade, odnosno naknade plate za vreme porodiljskog odsustva i odsustva sa rada radi nege deteta, utvrđuje se na osnovu zbira mesečnih osnovica na koji su plaćeni doprinosi na primanja koja imaju karakter zarade, za poslednjih 18 meseci koji prethode prvom mesecu otpočinjanja odsustva zbog komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće, ili porodiljskog odsustva, ukoliko nije korišćeno odsustvo zbog komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće. Dakle ne radi se o poslednjih 18 meseci u kojima ste imali prihode, već se gleda striktno poslednjih kalendarskih 18 meseci koji prethode prvom mesecu u kome ste prestali da radite zbog trudnoće. Prema tome, uzimaju se prihodi koji su ostvareni u poslednjih 18 kalendarskih meseci (može se desiti da u tih 18 meseci nemate nijedan prihod, ali da posmatrajući ukupan staž do sada imate 18 meseci sa prihodima).
    Pozdrav

eb9c5753586e71d81d442b5cf1e0bd92 01. 05. 2020.

Poštovani,

Da li ovo znalči da su samozaposlene žene, kao i one koje su angažovane van radnog odnosa (na privremenim i popvremenim poslovima, ugovor o delu) uskraćene za pravo na trudinčko bolovanje i zbog čega (imajuči u vidu da su u obavezi da uplaćuju doprinose za penziono i zdravstveno osiguranje)?
Da li je to slučaj sa porodiljskim tj. na koji način mogu da ostvare ovo pravo (pod istim uslovima i u istom obimu kao zaposlene, ko isplaćuje naknadu i ko uplaćuje doprinose za vreme trajanja porodiljskog bolovanja)?

Hvala vam i srdačan pozdrav,
Aleksandra

    Milan Predojević 03. 05. 2020.

    Poštovana Aleksandra
    Ako pod samozaposlenim ženama podrazumevate preduzetnice, one imaju pravo na trudničko bolovanje kao i zaposlene trudnice. Žene angažovane po ugovorima van radnog odnosa (privremeno povremeni poslovi, ugovor o delu) prema Zakonu o radu i Zakonu o zdravstvenom osiguranju nemaju pravo na naknadu zarade za vreme privremene sprečenosti za rad, pa ni kod bolovanja zbog rizične trudnoće. Angažovanje van radnog odnosa bi po svojoj prirodi trebalo da je samo privremeno, na kraći period, ili samo do okončanja nekog posla, te zbog toga ova kategorija lica nema pravo na bolovanje. Najčešće se i ne plaćaju doprinosi za zdravstvo, to se radi samo ako je u pitanju punoletno lice koje nije na školovanju, i nema prioritenije zdravstveno osiguranje. Problem je što se kod nas u praksi ovi ugovori sklapaju i u slučajevima koji bi morao da podrazumeva radni odnos, pa imamo situaciju da neko godinama radi na osnovu neodgovarajućeg ugovora i nema pravo na naknadu u slučaju bolesti. Što se tiče porodiljske naknade, imaju je sve porodilje koje u poslednjih 18 meseci imaju staž osiguranja na koji su plaćeni doprinosi za socijalno osiguranje, dakle i porodilje koje su bile angažovane van radnog odnosa. Razlika između zaposlenih i ostalih kategorija je u tome što se ženama u radnom odnosu uplaćuju i doprinosi za socijalno osiguranje, dok porodiljama koje imaju staž van radnog odnosa ide samo neto naknada. Uplaćuje je nadležni organ lokalne samouprave.
    Pozdrav

Bojka Joksimovic polic 22. 04. 2020.

Poštovani,

Zamoliću Vas da mi odgovorite koji iznos zarade se uzima kao prosek za obracun trudnickog i porodiljskog bolovanja? Da li je to BRUTO ili NETO iznos? Razne informacije postoje na različitim sajtovima. Šta je zaista tačno.
U napred Vam se zahvaljujem na odgovoru.

Pozdrav,

    Milan Predojević 25. 04. 2020.

    Poštovana Bojka
    Računa se bruto zarada zato što Vam se tokom trudničkog bolovanja i porodiljskog odsustva uplaćuju i doprinosi za socijalno osiguranje.
    Pozdrav

Marija Milošević 14. 04. 2020.

Postovani,

da li trudnica ima pravo na naknadu za trudnicko bolovanje u visini minimalca 100 % do otvraranja porodiljskog, iako je npr.radila 10 meseci i imala minimalnu zaradu?

Obzirom da je zakonski rok 45 dana pre termina za porodjaj za otvaranje porodiljskog bolovanja, da li to znaci da vec u tom mesecu porodilja krece da prima prosek plate u zadnjih 18 meseci pa do navrsenih 365 dana od rodjenja deteta?
pozdrav

    Milan Predojević 15. 04. 2020.

    Poštovana Marija
    Naknada zaradeza vreme privremene sprečenosti za rad pripada zaposlenoj osiguranici ako je privremeno sprečena za rad zbog bolesti ili komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće i to u visini od 100% od zakonom propisane osnovice. Osnovicu čini prosečna zarada ostvarena u poslednjih 12 meseci pre meseca u kojem je bolovanje otvoreno. Ako u nekom od tih 12 meseci trudnica nije imala zaradu, prilikom izračunavanja osnovice za bolovanje za te mesece u kojima nije bilo plate računaće se minimalac. U vašem primeru to znači da će se sabrati deset zarada za mesece u kojima ste primili platu, a za dva meseca u kojima niste radili dodaće se u zbir još dva minimalca i tako će se izračunati prosečna zarada, to jest osnovica od koje se isplaćuje 100%. Ovakav način izračunavanja osnovice praktično znači da naknada zarade tokom trudničkog bolovanja ne može da bude niža od minimalne zarade. Što se tiče naknade zarade tokom porodiljskog odsustva, ona počinje da se obračunava na zakonom propisan način (osnovicu čini prosečno primanje ostvareno u poslednjih 18 meseci) od dana otvaranja porodiljskog odsustva, o čemu odluku donosi Vaš izabrani ginekolog. Njegova je procena kada to treba da uradi, s tim da mora da se kreće u okvirima 28 do 45 dana pre termina određenog za porođaj.
    Pozdrav

Arandjel Jovanovic 06. 04. 2020.

Zena je trudna sa drugim detetom. Pre toga je radila 6 meseci a pre toga je koristila trudnicko i porodiljsko bolovanje za prvo dete. Ukupno je u radnom odnosu 6 godina u istoj firmi. Za prvo dete smo primali i trudnicko i porodiljsko kolika joj je otprilike bila i plata oko 29000 hiljada. Prvo dete je rodjeno 18.08.2018.E sad imam pitanje. Sta se njoj racuna u prosek za trudnicko posto je imala platu prosek oko 30000din a sada prima na trudnickom 11600din.Jel ulaze samo ovi meseci sto je provela na poslu kad se vratila ili i prethodne naknade za porodiljsko bolovanje? A sta ce posle da joj udje u porodiljsko koji meseci i koliko ce da prima na porodiljskom? Molim vas koncizan odgovor i hvala puno.

    Milan Predojević 07. 04. 2020.

    Poštovani Aranđele
    Osnov za naknadu zarade tokom trudničkog bolovanja, koja se isplaćuje iz sredstava poslodavca prvih 30 dana, a od 31. dana na teret sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja, čini prosečna zarada koju je osiguranica ostvarila u prethodnih 12 meseci pre meseca u kojem je nastupila privremena sprečenost za rad. Uzima se u obzir i naknada zarade isplaćivana tokom porodiljskog odsustva sa prvim detetom. Pošto se isplaćuje 100% od tako izračunate osnovice, ne bi smela naknada tokom trudničkog bolovanja da bude svega 11600 dinara za ceo mesec. Prilikom obračuna naknade zarade tokom porodiljskog odsustva računa se 18 meseci unazad, s tim da se takođe uzima u obzir i naknada zarade isplaćivana tokom porodiljskog odsustva sa prvim detetom. Naravno, plaća se 100% od osnovice.
    Pozdrav

Tanja Vidaković Vasić 02. 04. 2020.

Postovani, u velikoj sam dilemi. Toliko zbunjujcih podataka oko isplate trudnickog. Tacnije, zvao me poslodavac i rekao da mi isplacuje 65% bolovanja za mesec mart(inace bolovanje je otvoreno 1.marta). U radnom odnosu sam 12meseci kod tog poslodavca. Plus 8 meseci kod prethodnog. Ali izmedju ta dva posla sam imala prekid od 3 meseca. Zanima me kako mi se obracunava zarada i da li se menja nesto sa tim prekidom?
Pozdrav. Hvala.

    Milan Predojević 03. 04. 2020.

    Poštovana Tanja
    Po Zakonu o zdravstvenom osiguranju, za prvih 30 dana privremene sprečenosti za rad zbog bolesti ili komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće visina naknade zarade, koju isplaćuje poslodavac iz svojih sredstava, obezbeđuje se u iznosu od 100% od osnova za naknadu zarade. Dakle ne može biti 65% od osnova ako se radi o bolovanju zbog održavanja trudnoće. Što se tiče načina obračuna osnovice, radi se o prosečnoj zaradi u prethodnih 12 meseci pre meseca u kojem je nastupila privremena sprečenost za rad, i kada se ista isplaćuje iz sredstava poslodavca i kada je isplaćuje RFZO (od 31. dana bolovanja). Prekid u radnom stažu kod Vas je irelevantan jer se nije desio u poslednjih 12 meseci koji ulaze u obračunski period.
    Pozdrav

      Tanja Vidaković Vasić 04. 04. 2020.

      U redu, razumem Vas. Ali sta da radim s tim sto ce uplatiti tih 65%? Na osnovu cega mi tako uplacuje? Tj.uplacuje ceo iznos visak vracam? Sta da radim?

Dina Simić 01. 04. 2020.

Postovani,

Ako sam dobro razumela, nadoknada za trudnicko je 100% od proseka zarade za prethodnih 12 meseci, ali se razlikuje visina koju isplacuje poslodavac za prvih 30 dana i koju isplacuje RFZO kasnije. Jel to tacno? Sta kasnije ne ulazi u taj prosek?

Hvala.
Pozdrav.

    Milan Predojević 02. 04. 2020.

    Poštovana Dina
    Ne bi trebalo da bude razlike-i kod naknade na teret poslodavca (prvih 30 dana) i kod bolovanja iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja (od 31.dana), osnovicu čini prosečna mesečna zarada ostvarena u 12 meseci pre meseca u kojem je nastupila sprečenost za rad. U oba slučaja plaća se 100% osnovice.
    Pozdrav

      Dina Simić 02. 04. 2020.

      Postovani Milane,
      Jel sve stavke iz bruto zarade(topli obrok, regres, stimulacija, dodatak na minuli rad)ulaze u taj prosek?
      Pozdrav

Danijela Jovanic 22. 03. 2020.

Poštovani, bila sam u radnom odnosu 18 meseci, posle čega mi je istekao ugovor o radu. Prijavila sam se na biro i odobrena mi je novčana naknada u trajanju od 3 meseca(zdravstvena knjizica, i penziono takodje), pre isteka sam se ponovo zaposlila (nema pauze niti prekida staža), da li imam pravo na tridničko bolovanje tj iznos od 100% naknade. Sve vreme sam prijavljena na minimalac
Pozdrav

    Milan Predojević 23. 03. 2020.

    Poštovana Danijela
    Svaka zaposlena trudnica, bez obzira na to koliko je u radnom odnosu, kojoj lekar otvori bolovanje radi održavanja trudnoće, ima pravo na 100% naknade prosečne zarade iz poslednjih 12 meseci. Ako u nekom od tih 12 meseci nema zarade (kakav je slučaj kod Vas dok ste primali novčanu naknadu) računa se minimalac za taj mesec kod računanja osnovice. Kada budete primali porodiljsko, razlika je u tome što je obračunski period 18, a ne 12 meseci i što se za mesece u kojima nemate zarade ne računa minimalac.
    Pozdrav

da09dbc6b2a3548afee73aa1a50258ed 20. 03. 2020.

Pozdrav, zanima me ko isplacuje naknadu za trudnicko bolovanje, ukoliko poslodavac zamrzne firmu(zbog vanredne situacije koja vlada u zemlji)? S tim da vec kasni sa isplatama, za prethodna dva meseca(januar i februar), i kome ja mogu da se obratim s obzirom na to da mi nije isplatio taj novac? A na trudnickom bolovanju sam do pocetka maja.

    Milan Predojević 22. 03. 2020.

    Poštovana
    Ako je doneta odluka o privremenom prekidu rada poslodavca i radni odnos je i dalje na snazi, naknadu bi trebalo da Vam plaća poslodavac. Što se tiče prethodnog perioda, dokumentaciju vezanu za trudničko bolovanje koje Vam pripada dok god ste bili u radnom odnosu i dok god je poslodavac radio, filijali RFZO neophodnu dokumentaciju za obračun bolovanja dostavlja poslodavac,nakon čega će Vam biti isplaćena naknada.
    Pozdrav

48429da0c98fbd102cddca31212f2281 19. 03. 2020.

Poštovani,
Zanima me šta se desava ako se ne isplati u roku od 30dana i kome mogu da se obratim? U RFZO su mi rekli da je doneto rešenje prosleđeno finansijama, ali oni još uvek nisu uplatili novac.
Unapred zahvalna na odgovoru.
Pozdrav

    Milan Predojević 20. 03. 2020.

    Poštovana
    Nije mi poznato da RFZO kasni sa uplatama naknade zarade, ukoliko je dostavljena kompletna dokumentacija od strane poslodavca. Uvek možete podneti tužbu kojom ćete zahtevati isplatu, ali mišljenja sam da bi to bilo preuranjeno u ovom trenutku.
    Pozdrav

Nikola Milekic 16. 03. 2020.

Postovani,
Zaposlena sam u jednoj privatnoj kompaniji. Od 1.1.2020 do 14.1.2020 sam koristila godisnji odmor. Od 14.1.sam otvorila trudnicko bolovanje, inace sam zaposlena 15 meseci u toj kompaniji. Interesuje me kako se obracunava zarada, obizorom da sam za februar mesec primila 11000 din.to nije ni pola minimalne zarade ? Hvala unapred.

    Milan Predojević 18. 03. 2020.

    Poštovana
    Trudničko bolovanje se isplaćuje u visini od 100% od osnovice. Osnovicu čini prosečna zarada ostvarena u poslednjih 12 meseci pre meseca u kojem je nastupila sprečenost za rad. Ukoliko u nekom od tih 12 meseci niste imali zaradu, računaće se minimalac. S obzirom na navedeno, naknada zarade nikako ne može da bude manja od minimalne zarade propisane za mesec za koji se isplaćuje bolovanje, ukoliko radite puno radno vreme.
    Pozdrav

Mina Jančić 16. 03. 2020.

Poštovani, zanima me dugo moram biti prijavljena na adresi u Novom Sadu kako bih dobila novčane nagrade od grada. Ceo zivot sam prijavljena na adresi u Somboru ali posto studiram a isto tako sam zaposlena za stalno u Novom Sadu me zanima koji mi je krajnji rok za prebacivanje adrese, jer planiram da se porodim u Novom Sadu?

    Milan Predojević 16. 03. 2020.

    Poštovana Mina
    S obzirom da je zakonom propisano da o pravima iz ovog zakona u prvom stepenu rešava nadležni organ u mestu prebivališta podnosioca zahteva, mišljenja sam da se utvrđuje mesto prebivališta koje imate u momentu predaje zahteva za ostvarivanje prava. Dakle, trebalo bi da možete da promenite prebivalište u svakom trenutuku pre podnošenja zahteva. Možete da se obratite lokalnoj samoupravi u Novom Sadu radi dobijanja detaljnijeg odgovara.
    Pozdrav

Milica Mitrovic 14. 03. 2020.

Koliko minimalno treba da sam zaposlena da bi mogla da odem na trudnicko bolovanje i koliko bi primala novca ako sam prethodno primala minimalac? U napred hvala

    Milan Predojević 16. 03. 2020.

    Poštovana Milice
    Nema uslova u pogledu minimalnog trajanja radnog staža, kada je reč o ostvarivanju prava na trudničko bolovanje. Svaka trudnica koja je u radnom odnosu i za koju izabrani ginekolog utvrdi da ima bolest ili komplikacije u vezi sa održavanjem trudnoće, ima pravo na naknadu zarade za vreme tako utvrđene privremene sprečenosti za rad, bez obzira na to koliko je dugo bila zaposlena pre otvaranja bolovanja. U svakom slučaju, ne možete primati bolovanje niže od minimalne zarade. Ukoliko ste u prethodnom periodu primali minimalac (uzima se prosek za poslednjih 12 meseci) onda ćete primati i minimalac tokom privremene sprečenosti za rad.
    Pozdrav

Ivana Strangar 25. 02. 2020.

Postovani,zadnjih 5 godina sam u radnom odnosu i ja sam jedina zaposlena tj. radimo poslodavac i ja. I ugovor mi je na neodredjeno. U pitanju je prodavnica. Pa me zanima sledece.Ukoliko bih ostala trudna i odem na trudnicko bolovanje,a da u medjuvremenu poslodavac zatvori firmu u toku mog trudnickog ili kasnije porodiljskog, kakva su moja prava?Zaista me to brine da ne ostanem bez primanja. Da li bi mi bilo pametnije da menjam posao pa onda planiram trudnocu?Pozdrav i hvala u napred.

    Milan Predojević 28. 02. 2020.

    Poštovana Ivana
    S obzirom da ste već 5 godina u radnom odnosu, ukoliko se desi da tokom Vašeg trudničkog bolovanja prestane da postoji poslodavac, izvesno biste imali pravo na novčanu naknadu kod NSZ. Isplata novčane naknade se nastavlja za vreme porodiljskog odsustva, bez obzira na to što bi Vam za 5 godina staža pripadalo samo 6 meseci naknade. Dakle u opisanom slučaju svoja prava biste kao nezaposlena trudnica, odnosno porodilja, ostvarili kod NSZ.
    Pozdrav

Andrijana Vukotic 24. 02. 2020.

Postovani, radim u skoli na odredjeno u kontinuitetu vise od 8 godina. Otvorila sam trudnicko bolovanje u novembru 2019 godine, zanima me da li se kod obracuna trudnickog uzima prosek stvarne zarade, u smislu da su mi neki meseci umanjeni zbog bolovanja opste prakse ili planirana zarada za taj mesec? Takodje me zanima da li kod uskladjivanja isplata trudnickog bolovanja I kasnije porodiljskog mogu da racunam na povisicu koja je bila u prosveti od decembra 2019 godine? Najlepse hvala na pomoci!

    Milan Predojević 28. 02. 2020.

    Poštovana Andrijana
    Kod obračuna trudničkog bolovanja uzima se prosek stvarne zarade, a ne planirane zarade za mesec. Što se tiče usklađivanja osnova za naknadu zarade, ono se radi kada osiguranik prima naknadu zarade iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja duže od dva kalendarska meseca. Usklađivanje se vrši od prvog dana narednog kalendarskog meseca po isteku drugog kalendarskog meseca neprekidne sprečenosti za rad. Osnov za naknadu zarade usklađuje se sa kretanjem prosečne mesečne zarade po zaposlenom na teritoriji Republike Srbije prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike, a ne sa kretanjem zarade kod poslodavca.
    Pozdrav