Porodiljsko odsustvo po novom zakonu

Autor - Milan Predojevic | Pravnik odgovara

oct 01

Pojam porodiljskog odsustva i odsustva sa rada radi nege deteta

Na početku je potrebno terminološki označiti pojmove kojima ćemo se baviti u nastavku teksta. U svakodnevnoj komunikaciji, odsustvo koje zaposlena žena počinje da koristi neposredno pre porođaja i koje traje ukupno 12 meseci (za treće i svako naredno dete 24 meseca) najčešće se jednim imenom naziva porodiljsko.

Treba podvući da sam Zakon (Zakon o radu određuje dužinu trajanja ovog odsustva i ko ima pravo da ga koristi) ovo odsustvo deli na dva dela. Prvi deo se naziva porodiljsko odsustvo jer je vezan za sam porođaj i oporavak od istog. Zaposlena žena ima pravo da otpočne porodiljsko odsustvo na osnovu nalaza nadležnog zdravstvenog organa najranije 45 dana, a obavezno 28 dana pre vremena određenog za porođaj. Porodiljsko odsustvo traje do navršena tri meseca od dana porođaja.

Zaposlena žena, po isteku porodiljskog odsustva, ima pravo na odsustvo sa rada radi nege deteta do isteka 365 dana od dana otpočinjanja porodiljskog odsustva. Dakle, drugi deo odsustva vezan je za negu deteta (počinje od momenta kada se navrše tri meseca od porođaja), i s obzirom na ovu činjenicu, može da ga koristi i otac deteta umesto majke.

Otac deteta može da koristi i pravo na porodiljsko odsustvo, i to u slučaju kad majka napusti dete, umre ili je iz drugih opravdanih razloga sprečena da koristi to pravo (izdržavanje kazne zatvora, teža bolest i dr.). To pravo otac deteta ima i kada majka nije u radnom odnosu.

Porodiljsko odsustvo i odsustvo sa rada radi nege deteta za treće i svako naredno novorođeno dete traje ukupno dve godine.

Dok je pravo na naknadu zarade, odnosno naknadu plate za vreme porodiljskog odsustva i odsustva sa rada radi nege deteta, pravo koje ostvaruju zaposleni kod fizičkih i pravnih lica, ostale kategorije radno angažovanih ostvaruju pravo na ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta.

Roditelj, odnosno usvojilac, hranitelj ili staratelj deteta mlađeg od 5 godina, kome je neophodna posebna nega zbog teškog stepena psihofizičke ometenosti u razvoju, ima pravo da po isteku porodiljskog odsustva i odsustva sa rada radi nege deteta koristi i odsustvo sa rada radi posebne nege deteta.

Nosioci prava na naknadu zarade

Pre svega, polazimo od toga koja lica po novom zakonu imaju pravo na naknadu zarade za vreme porodiljskog odsustva i odsustva sa rada radi nege deteta. Pre stupanja na snagu novog zakona pravo na naknadu zarade su imale samo zaposlene porodilje i porodilje koje su obavljale samostalnu delatnost (preduzetnice). Sada je ovaj krug lica proširen, novi zakonom su predviđene dve kategorije.

Prva kategorija ostvaruje pravo na naknadu zarade/plate i odnosi se na zaposlene kod poslodavca. Drugu kategoriju čini pravo na ostale naknade koje ostvaruje majka koja je u periodu od 18 meseci pre rođenja deteta ostvarivala prihode:

– a u momentu rođenja deteta je nezaposlena i nije ostvarila pravo na novčanu naknadu po osnovu nezaposlenosti,- po osnovu samostalnog obavljanja delatnosti,- kao nosilac porodičnog poljoprivrednog gazdinstva,- po osnovu ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova, ugovora o delu, autorskog ugovora, kao i ugovora o pravima i obavezama direktora van radnog odnosa.

Bitna razlika između zaposlenih kod pravnih i fizičkih lica s jedne strane, i svih ostalih nosilaca prava na naknadu zarade druge strane, sastoji se u tome što porodiljsko odsustvo i odsustvo sa rada radi nege deteta kod zaposlenih majki traje 2 godine za treće i svako naredno novorođeno dete, dok za sve majke koje ostvaruju pravo na ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta (koje su u prethodnom periodu bile preduzetnice, angažovane po ugovoru o delu i ostale) odsustvo sa rada traje 365 dana kako za prvo i drugo, tako i za svako naredno dete.

U pogledu nosioca prava na naknadu tokom porodiljskog odsustva i odsustva sa rada radi nege deteta, napravljen je pozitivan pomak u smislu značajnog proširivanja kruga lica koja ostvaruju pravo na naknadu, jer to više nisu samo zaposlene i preduzetnice, već praktično sve majke koje su pre rođenja deteta ostvarivale prihode. Na žalost, u praksi žene često dugi niz godina obavljaju poslove za poslodavce na osnovu ugovora o privremenim i povremenim poslovima, ugovora o delu i slično, iako bi po bitnim karakteristikama tog radnog angažovanja trebalo da se radi o radnom odnosu. Sada se za majke radno angažovane van radnog odnosa, svi ti prihodi uzimaju u obzir i ostvaruje se pravo koje je do sada bilo rezervisano samo za majke u radnom odnosu i preduzetnice. Ovde je naročito značajna činjenica da, po novom zakonu, i žene koje se bave poljoprivredom mogu da ostvare naknadu po osnovu rođenja i nege deteta. S druge strane, za preduzetnice koje imaju troje i više dece učinjen je korak unazad, jer je dužina trajanja odsustva umesto dosadašnje dve godine svedena na 365 dana.

Istovremeno korišćenje prava od strane oba roditelja

Prema novom zakonu oba roditelja mogu istovremeno da koriste određena prava iz ovog zakona za decu različitog reda rođenja, što prema odredbama starog zakona nije bilo moguće. Ovo konkretno znači da ukoliko se desi da majka ispuni uslove za započinjanje korišćenja porodiljskog odustva sa novim detetom, a još uvek nije do kraja iskoristila pravo na odsustvo sa rada radi posebne nege prethodnog deteta (najdalje do pete godine života deteta), otac deteta može da preuzme pravo na korišćenje posebne nege deteta (pravo vezano za prethodno dete), dok majka istovremeno može da ode na porodiljsko odsustvo i odsustvo sa rada radi nege deteta sa sledećim detetom. Ovde je načinjen napredak u jer se po prethodnom zakonu majci sa otpočinjanjem porodiljskog odsustva sa sledećim detetom automatski prekidalo ranije odsustvo.

Utvrđivanje visine naknade zarade

Najveće promene su nastupile u pogledu utvrđivanja visine naknade zarade za vreme porodiljskog odsustva i odsustva sa rada radi nege deteta.

Prema starom zakonu naknada zarade za zaposlena lica utvrđivala se u visini prosečne osnovne zarade zaposlenog, uvećane za minuli rad, za 12 meseci koji prethode mesecu u kome otpočinje korišćenje porodiljskog odsustva, a za preduzetnice u visini prosečne mesečne osnovice za plaćanje doprinosa za obavezno socijalno osiguranje u istom periodu, a najviše do pet prosečnih mesečnih zarada u Republici Srbiji.

Za lica koja su bila u radnom odnosu manje od 12 meseci, odnosno koja su samostalno obavljala delatnost manje od 12 meseci, za mesece koji nedostaju uzimalo ce 50% prosečne mesečne zarade u Republici Srbiji, prema podacima koje objavi republički organ nadležan za poslove statistike. Ovako utvrđen pun iznos naknade zarade  pripadao je zaposlenim licima i preduzetnicama pod uslovom da su neposredno pre ostvarivanja ovog prava bila u radnom odnosu, odnosno samostalno obavljala delatnost, više od šest meseci neprekidno. Ukoliko su porodilje radile tri do šest meseci neprekidno pre početka porodiljskog odsustva, pripadalo im je 60%, a za manje od tri meseca 30% od proseka unazad 12 meseci pre porodiljskog odsustva. Za lica koja su neposredno pre ostvarivanja prava na porodiljsko odsustvo bila u radnom odnosu više od šest meseci neprekidno, mesečni iznos naknade zarade nije mogao biti manji od minimalne zarade utvrđene za mesec u kojem se vrši isplata.

Novi zakon uvodi radikalne promene. Osnovica naknade zarade, odnosno naknade plate za vreme porodiljskog odsustva i odsustva sa rada radi nege deteta, za zaposlena lica  utvrđuje se na osnovu zbira mesečnih osnovica na koji su plaćeni doprinosi na primanja koja imaju karakter zarade, za poslednjih 18 meseci koji prethode prvom mesecu otpočinjanja odsustva zbog komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće, ili porodiljskog odsustva, ukoliko nije korišćeno odsustvo zbog komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće. Dakle, umesto osnovne zarade uvećane za minuli rad uzimaju se u obzir sva primanja koja imaju karakter zarade kao što su topli obrok, stimulacija, bonus i drugi dodaci, što je pozitivna promena.

Umesto 12 meseci pre otpočinjanja porodiljskog odsustva, sada se kao period za utvrđivanje osnovice naknade zarade uzima period od 18 meseci pre prestanka rada zbog trudnoće. Ovo zakonsko rešenje praktično znači da isplata naknade plate tokom trudničkog bolovanja ne ulazi u osnovicu, samo prihodi ostvareni u 18 meseci pre otvaranja trudničkog bolovanja. Konkretno, ukoliko zaposlena započne sa bolovanjem zbog komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće npr. u četvrtom mesecu trudnoće, za utvrđivanje osnovice uzimaju se prihodi ostvareni pre tog meseca, a naknada zarade koju će uplaćivati poslodavac, odnosno Fond za zdravstvo, od četvrtog meseca pa do kraja trudnoće, neće ulaziti u osnovicu. Ova promena je pozitivna za porodilju koja je imala primanja svih 18 meseci koje prethode mesecu u kome je prestala da radi,  jer je u tom periodu mogla da ostvari topli obrok, stimulaciju, bonuse, što su primanja koja ne može da ostvari tokom trudničkog bolovanja.

Mesečna osnovica naknade zarade, odnosno naknade plate, dobija se deljenjem zbira osnovica sa 18 i ne može biti veća od tri prosečne mesečne zarade u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike na dan podnošenja zahteva. Mesečna osnovica naknade zarade, odnosno naknade plate predstavlja, kao što je navedeno, bruto obračunsku vrednost (računaju se i minuli rad, topli obrok, stimulacija, bonus i drugi dodaci). Pun mesečni iznos naknade zarade, odnosno naknade plate za vreme porodiljskog odsustva (dakle ne i za vreme odsutva sa rada radi nege deteta), ne može biti manji od minimalne zarade utvrđene na dan podnošenja zahteva, ako je kod nadležnog organa evidentirano najmanje šest najnižih osnovica na koje su plaćeni doprinosi na primanja koja imaju karakter zarade. Prema navedenom, umesto da se za mesece u kojima nema zarade uzima 50% prosečne mesečne zarade, sada se za te mesece uzima podatak od 0 dinara. Ovo konkretno znači da iako trudnica pre prestanka rada zbog trudnoće nije u svih 18 meseci koji prethode mesecu prestanka rada ostvarila primanja, zbir svih primanja se u svakom slučaju deli sa 18 i tako se dobija mesečni iznos naknade (npr imala je devet plata, one se saberu i podele sa 18 i tako se dobije mesečni iznos naknade). Ova promena je izrazito negativna za trudnicu koja je zasnovala radni odnos neposredno pre ili nakon saznanja za trudnoću, jer se zbir svih primanja deli na 18, iako nema 18 zarada, odnosno plata, a trudničko bolovanje, kao što smo naveli, ne ulazi u osnovicu. Takođe, maksimalna mesečna osnovica više nije pet, već tri prosečne zarade. Pun iznos zarade je do sada bio garantovan tokom čitavog trajanja porodiljskog odustva i odsutva sa rada radi nege deteta svima koji su pre započinjanja porodiljskog odsustva imali 6 meseci radnog odnosa, odnosno samostalne delatnosti (dakle računalo se i trudničko bolovanje), dok je sada minimalna zarada zagarantovana samo tokom porodiljskog odsustva (koje traje dok dete ne navrši tri meseca života) licima za koja je kod nadležnog organa evidentirano najmanje šest najnižih osnovica na koje su plaćeni doprinosi na primanja koja imaju karakter zarade u periodu pre prestanka rada zbog trudničkog bolovanja, ili porodiljskog, ako nije bilo trudničkog bolovanja (npr porodilja je imala devet plata, one se saberu i podele sa 18-tako se dobije mesečni iznos naknade, s tim što do navršetka tri meseca od dana porođaja ima garantovanu minimalnu zaradu, dok za negu deteta iznos može biti manji od minimalne zarade).

Ovde je jasna namera zakonodavca da eliminiše pojavu radnih odnosa koji se zasnivaju isključivo i jedino u svrhu obezbeđivanja isplate porodiljskog odsustva. Kako je do sada i trudničko bolovanje ulazilo u osnovicu, i bilo je potrebno 6 meseci uplate doprinosa, računajući i trudničko bolovanje, da se obezbedi minimalna zarada, mogući su bili primeri u praksi u kojima trudnica nije provela nijedan dan na radu, a imala je minimalnu zaradu (npr zasnuje radni odnos prvog aprila, istog dana otvori trudničko bolovanje koje traje  6 ili više meseci, sve do otvaranja porodiljskog, i time obezbedi bar minimalnu zaradu). Sada se praktično zahteva da postoji 18 meseci rada za koje su plaćeni doprinosi. Ukoliko je taj broj meseci manji, manja će biti i naknada. Ovo će, s jedne strane sprečiti pojavu „fiktivnih” radnih odnosa, ali će nažalost pogoditi i trudnice koje su provele u radnom angažovanju manji broj meseci od predviđenih 18.

Osnovica naknade zarade, odnosno naknade plate, zaposlenog koji je zasnovao radni odnos nakon rođenja deteta, utvrđuje se na osnovu zbira mesečnih osnovica na koji su plaćeni doprinosi na primanja koja imaju karakter zarade, za poslednjih 18 meseci koji prethode mesecu otpočinjanja odsustva po zasnivanju radnog odnosa.

Postupak ostvarivanja prava na naknadu zarade, odnosno plate

Po prethodnom zakonu obračun i isplatu naknade zarade vršio je poslodavac istovremeno sa obračunom i isplatom zarada ostalim zaposlenima. Poslodavac podnosi zahtev za refundaciju sredstava, zajedno sa dokazima da je isplatio naknadu zarade zaposlenoj porodilji.

Po sadašnjem zakonu, utvrđivanje mesečne osnovice naknade zarade odnosno naknade plate, vrši nadležni organ jedinice lokalne samouprave na osnovu podataka o visini osnovice na koju su plaćeni doprinosi na primanja koja imaju karakter zarade, odnosno plate a koji su evidentirani u Centralnom registru obaveznog socijalnog osiguranja, na dan podnošenja zahteva za ostvarivanje prava. Ovo značajno olakšava postupak i porodiljama i poslodavcima, jer više nije neophodno da se prikuplja obimna dokumentacija kojom se dokazivala visina zarade u prethodnom periodu koji je ulazio u osnovicu. Na osnovu obračunatog mesečnog iznosa naknade zarade, odnosno naknade plate, obračunava se iznos naknade zarade, odnosno naknade plate koji je umanjen za pripadajuće poreze i doprinose, odnosno neto iznos. Prilikom isplate neto iznosa naknade zarade, odnosno naknade plate, ne vrši se umanjuje se po osnovu novčanih obustava, rate kredita i slično, već je primalac naknade zarade, odnosno naknade plate, dužan da te obaveze izmiri lično ili preko poslodavca.

Poresku prijavu za obračunate poreze i doprinose podnosi ministarstvo nadležno za socijalna pitanja, a centralizovana isplata mesečne naknade zarade, odnosno naknade plate, vrši se kad poreska uprava prihvati poresku prijavu.

Ministarstvo nadležno za socijalna pitanja, iz sredstava obezbeđenih u budžetu Republike Srbije, vrši isplatu mesečnih iznosa naknade zarade, odnosno naknade plate, bez poreza i doprinosa na tekući račun korisnika, a iznos pripadajućih poreza i doprinosa na račun objedinjene naplate.

Značajna novina je i to što porodilje koje samostalno obavljaju delatnost imaju pravo samo  na neto naknadu, bez poreza i doprinosa, kao i sve porodilje koje se svrstavaju u grupu koja prima ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta.

Zaključna razmatranja

Imajući u vidu sve navedeno, može se reći da novi zakon donosi i pozitivne i negativne promene. Osnovna mu je namera da se zaposlenim porodiljama koje su bile u radnom odnosu u celokupnom periodu koji ulazi u osnovicu, obezbedi pun iznos naknade, odnosno 100% od svih primanja koja imaju karakter zarade (minuli rad, putni trošak, topli obrok, stimulacija, bonus i drugi dodaci), što je korak u dobrom pravcu, a da se porodiljama koje nemaju 18 meseci zarade, odnosno plate naknada tokom odsustva sa rada srazmerno umanji. Ovo jeste učinjeno pre svega da se spreči pojava zasnivanja radnih odnosa do kojih dolazi samo zbog isplate porodiljskog, ali u praksi to znači da  porodilje koje su zaista bile radno angažovane u nekom periodu koji je kraći od 18 mesec bivaju uskraćene za svoju realnu zaradu, čak im ni minimalna primanja nisu zagarontavana tokom odsustva sa rada radi nege deteta, što teško može da se nazove dobrim rešenjem.

Isto tako, dobro je da je postupak ostvarivanja prava maksimalno uprošćen jer je dokumentacija koju je potrebno dostaviti opštinskoj/gradskoj upravi zaista  svedena samo na neophodnu. Korak u pravom smeru je i činjenica da naknadu zarade više ne čini samo osnovna zarada zaposlenog i minuli rad, već i sva druga primanja koja imaju karakter zarade, ali s druge strane  imamo korak unazad priznavanjem samo neto naknade za porodilje koje primaju ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta (preduzetnice, angažovani po ugovoru…).

Vreme će pokazati koliko su dobra rešenja za koja se zakonodavac opredelio i ostaje nam da verujemo da će se zakon menjati u delu u kojem u praksi proizvodi određena rešenja koja nisu najsrećnija i najpravednija.

Zakon o finansijskoj podršci porodici sa decom

STARI ZAKON

NOVI ZAKON

Obračun osnovice vrši se na osnovu podataka o visini osnovice na koju su plaćeni doprinosi za poslednjih 12 meseci koji prethode porodiljskom odsustvu.

Obračun osnovice vrši se na osnovu podataka o visini osnovice na koju su plaćeni doprinosi za poslednjih 18 meseci koji prethode prvom mesecu otpočinjanja odsustva zbog komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće, ili porodiljskog odsustva, ukoliko nije korišćeno odsustvo zbog komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće, a koji su evidentirani u Centralnom registru obaveznog socijalnog osiguranja na dan podnošenja zahteva za ostvarivanje prava.

U prosek plate ulazi samo osnovna zarada, ugovorena ugovorom o radu, uvećana minulim radom bez bilo kakvih dodataka.

U prosek plate ulazi osnovica na koju su plaćeni doprinosi na primanja koja imaju karakter zarade, odnosno plate (minuli rad, putni trošak, topli obrok, stimulacija, bonus i drugi dodaci).

Mesečna osnovica naknade zarade dobija se deljenjem zbira osnovica sa 12. Ukoliko ne postoji 12 evidentiranih osnovica, za mesece koji nedostaju uzima se 50% od prosečne zarade u RS objavljene u mesecu koji prethodi mesecu odlaska na porodiljsko odsustvo.

Mesečna osnovica naknade zarade, odnosno naknade plate dobija se deljenjem zbira osnovica sa 18, bez obzira da li postoje evidentirane osnovice za svih 18 meseci.

Utvrđeni iznos ne može biti veći od pet prosečnih zarada u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike.

Utvrđeni iznos ne može biti veći od tri prosečne zarade u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike.

Utvrđeni iznos ne može biti manji od minimalne zarade ukoliko porodilja ima više od šest meseci radnog staža pre odlaska na porodiljsko odsustvo.

Utvrđeni iznos ne može biti manji od minimalne zarade, u periodu od otpočinjanja porodiljskog odsustva do navršena tri meseca života deteta (porodiljsko odsustvo), ako je kod nadležnog organa evidentirano najmanje šest najnižih osnovica na koje su plaćeni doprinosi na primanja koja imaju karakter zarade. Ukoliko nije evidentirano najmanje šest najnižih osnovica, iznos može biti manji od minimalne zarade i u toku porodiljskog odsustva. Takođe, za vreme nege deteta iznos može biti manji od minimalne zarade.

Zahtev se podnosi nakon rođenja deteta i donosi se konačno rešenje.

Po podnetom zahtevu odlučuje se najpre  privremenim rešenjem, a zatim se po rođenju deteta donosi konačno rešenje.

Obračun i isplatu naknade zarade, kao i podnošenje poreske prijave, vrši sam poslodavac, koji nakon toga podnosi zahtev za refundaciju sredstava.

Obračun i isplatu naknade zarade do kraja tekućeg meseca za prethodni mesec, vrši ministarstvo nadležno za socijalna pitanja na tekući račun podnosioca zahteva. Poresku prijavu za obračunate poreze i doprinose podnosi ministarstvo.

Pravo na naknadu imaju porodilje zaposlene na osnovu ugovora o radu kod pravnog lica i porodilje koje samostalno obavljaju delatnost.

Pravo na naknadu zarade imaju  porodilje zaposlene na osnovu ugovora o radu kod pravnog lica.

Pravo na ostale naknade po rođenju deteta imaju majke koje su pre rođenja deteta ostvarile prihode po osnovu samostalnog obavljanja delatnosti, kao nosilac porodičnog poljoprivrednog gazdinstva, po osnovu ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova, po osnovu ugovora o delu, po osnovu autorskih ugovora, po osnovu ugovora o pravima i obavezama direktora van radnog odnosa, i koje su a u momentu rođenja deteta nezaposlene a imale su u prethodnih 18 meseci prihode.

Porodilje koje samostalno obavljaju delatnost imaju pravo na neto naknadu i plaćene poreze i doprinose.

Porodilje koje samostalno obavljaju delatnost imaju pravo samo na neto naknadu, bez poreza i doprinosa, kao i sve ostale porodilje koje spadaju u grupu ostalih naknada.

Porodiljsko odsustvo i odsustvo sa rada radi nege deteta, za sve porodilje, traje do isteka 365 dana za prvo i drugo dete, odnosno dve godine za treće i svako naredno novorođeno dete, od dana otpočinjanja porodiljskog odsustva.

Porodiljsko odsustvo i odsustvo sa rada radi nege deteta traje do isteka 365 dana za prvo i drugo dete, odnosno dve godine za treće i svako naredno novorođeno dete, od dana otpočinjanja porodiljskog odsustva za zaposlene kod pravnog lica.Za majke koje primaju ostale naknade odsustvo sa rada traje 365 dana za prvo i svako naredno dete, od dana rođenja deteta.

Otpočinjanjem porodiljskog odsustva sa sledećim detetom, automatski se prekida naknada zarade za ranije stečeno pravo (negu deteta ili posebnu negu deteta sa prethodnim detetom).

Naknadu zarade, odnosno naknadu plate, za vreme porodiljskog odsustva i odsustva sa rada radi nege deteta i naknadu zarade, odnosno plate za vreme odsustva sa rada radi posebne nege deteta, za decu različitog reda rođenja, mogu istovremeno koristiti oba roditelja.

O autoru: Milan Predojevic

Diplomirao na Pravnom fakultetu Univerziteta u Novom Sadu. Ima dugogodišnje radno iskustvo u oblasti radnog prava i socijalnog osiguranja. Svakodnevni kontakt sa građanima koji su u potrazi za poslom ili menjaju radno mesto pružio mu je uvid u probleme sa kojima se uglavnom susreću. Siguran je da njegovo lično profesionalno iskustvo može da pomogne u pronalaženju odgovora na pitanja koja kandidati na sajtu najčešće postavljaju

Prijavi se i postavi komentar

(470) komentari

Jelena Djokic 27. 08. 2024.

Dragi Milane,

U slučaju da napustim zemlju zbog preseljenja pre nego što mogu otvoriti porodiljsko bolovanje, da li ostvarujem pravo na isto budući da ću i dalje biti državljanka RS.

Pod pretpostavkom da sam u tom trenutku na održavanju trudnoće; da li je moguće da ostanem u radnom odnosu iako se selim.

Konačno, može li treće lice umesto mene podneti zahtev za porodiljsko odsustvo i prikupiti svu dokumentaciju?

    Milan Predojevic 28. 08. 2024.

    Draga Jelena
    U slučaju da napustite zemlju zbog preseljenja pre nego što možete da otvorite porodiljsko bolovanje, Vi ćete i dalje biti u radnom odnosu jer poslodavac za vreme trudnoće i porodiljskog odsustva ne može da Vam otkaže ugovor o radu. Napominjem samo da za vreme trudničkog bolovanje (održavanja trudnoće koje prethodi porodiljskom odsustvu) možete da napustite mesto prebivanja sano uz dozvolu lekarske komisije. Ovo naglašavam zbog toga iz što je Zakonom o zdravstvenom opsiguranju propisano da osiguranik koji je sprečen za rad nema pravo na naknadu zarade ako bez dozvole stručno-medicinskog organa Republičkog fonda za zdarvstveno osiguranje otputuje iz mesta prebivališta, odnosno boravišta ili ako izabrani lekar, odnosno organ nadležan za kontrolu ostvarivanja prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja utvrdi da ne postupa po uputstvu za lečenje.
    Kasnije, kada otvorite porodiljsko odsustvo, niste obavezni da tražite dozvolu da napuštate svoje mesto jer više niste na bolovanju već na odsustvu radi oporavka od porođaja i radi nege deteta. Ako to ispoštujete, dobijete dozvolu da napustite mest prebivališta i potom podnesete zahtev za nakandu zarade za vreme porodiljskog odsustva, nema prepreka da primate tu nakandu čak i ako boravite u inostranstvu. Ostvarivaćete pravo na naknadu budući da ćete i dalje biti državljanka RS i da ćete imati važeću ličnu kartu (to je isto uslov).
    Prema tome, možete da ostanete u radnom odnosu i ako ste u inostranstvu, ako traje poodiljsko odsustvo, i prethodno tokom održavanja trudnoće, jer poslodavac ne može da Vam otkaže ugovor o radu dok traje trudnoća i porodiljsko odsustvo (podsećam samo na obavezu traženja dozvole od komisije tokom bolovanja, što ne bi trebalo da je problem pošto se selite).
    Konačno, mišljenja sam da možete opunomoćiti nekoga da u Vaše ima i za Vaš račun podnese zahtev za naknadu zarade tokom porodiljskog odsustva i prikupi svu dokumentaciju.
    Srdačan pozdrav

Ana Farm 22. 08. 2024.

Poštovani,
Kako se računa isplata porodiljskog, odnosno odsustvo sa rada radi nege deteta ukoliko je žena godinu dana bila preduzetnica i sebi uplaćivala poreze i doprinose(bez isplaćivanja plate), a zatim radila u drugoj firmi kod pravnog lica prijavljena gde su joj se uplaćivali doprinosi i isplaćivala plata?
Da naglasim da je u pitanju treće dete..

Tanja Kostić 09. 08. 2024.

Poštovani,

interesuje me da li suprug, kao otac, imam pravo na porodiljsko odsustvo ukoliko supruga, tj. ja nije zaposlena? Član 94, stav 5 Zakona o radu to navodi u jednoj rečenici. Da li je to što je supruga nezaposlena dovoljan uslov da bi on iskoristio to pravo? Takođe me interesuje da li to odsustvo može da koristi i kasnije, npr. 20 dana nakon rođenja deteta, pa nekih mesec dana recimo? Znam da je tri meseca maksimum.

Hvala. Pozdrav.

    Milan Predojevic 11. 08. 2024.

    POštovana Tanja
    Imajući u vidu citiranu zakonsku odredbu, mišljenja sam da je dovoljan slov to što majka nije u radnom odnosu. Takođe sam mišljenja da isto pravo može da koristi u manjem obimu od zakonskog jer je opšte pravno pravilo-ko može više, može i manje.
    Pozdrav

      Tanja Kostić 11. 08. 2024.

      Hvala Vam puno, Milane.
      Pozdrav.

        Milan Predojevic 14. 08. 2024.

        Hvala i Vama.
        Pozdrav

Aleksandra Nikolić 04. 07. 2024.

Postovani, interesuje me kakva je procedura promene mesta prebivalista za vreme trudnickog bolovanja, a kakva za vreme porodiljskog, i da li ću imati neke gubitke ukoliko to uradim? (Zaposljena sam u iednoj firmi i sada sam ostala u drugom stanju i htela bih da promenim mesto prebivalista u mestu u kom radim).
Hvala unapred na odgovoru!

    Milan Predojevic 07. 07. 2024.

    Poštovana Aleksandra
    Ako za vreme trudničkog bolovanja promenite prebivalište u ličnoj karti, to poslodavac prijavljuje u Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja i ako sad imate prebivalište u gradu koji je na području neke druge filijale Republičkog fonda za zdravstvo, onda će ta nova filijala da preuzme isplatu bolovanja. Kada Vam istekne trudničko i otvorite porodiljsko, zahtev za isplatu nakande zarade podnećete u lokalnoj samouprvi na čijem području je Vaše novo prebialište, a ne tamo gde Vam je započeta isplata trudničkog bolovanja.
    Pozdrav

Sadika Nurkovic 21. 05. 2024.

Postovani,
U radnom odnosu sam od 02.2019. godine kod istog poslodavca.
Porodiljsko sam otvorila 11.12.2023. godine. Dokumentaciju za naknadu zarade predala sam 09.04.2024. U resenju koje mi je stiglo pise :
– da mesena osnovica naknade zarade, odnosno naknade plate, koja se dobija deljenjem zbira osnovica na koje su placeni doprinosi koji imaju karakter zarade u posmatranom periodu sa 18 iznosi 114 079,91 dinara, a za odsustvo sa rada radi nege deteta
114 079,91 dinara;
• mesena osnovica naknade zarade, odnosno naknade plate, u sebi sadrzi pripadajuce poreze i doprinose.
Upravo su mi isplacene 4 naknade u iznosu od 82.470,01 dinara i jedna naknada u iznosu od 58.907,19 dinara.
Zanima me zbog cega je jedna umanjena, i da li ce svaka sledeca biti umanjena?

    Milan Predojevic 22. 05. 2024.

    Poštovana
    Nije mi poznato zbog čega bi iznos naknade zarade za jedan mesec bio toliko niži u odnosu na ostele mesece. Naime, prema zakonu, iznos naknade zarade ne menja se tokom trajanja porodiljskog odsustva i odsustva sa rada radi nege deteta. To znači da je umanjenje za jedan mesec moguće jedino ako nije obhvaćen ceo mesec (npr porodijsko počelo desetog, a ne prvog u mesecu). Morate se obratiti gradskim službama koje rade obračun i plaćanje ovih naknada radi dobijanja odgovora na ovo pitanje.
    Podrav

Ivana Ankajcan 17. 05. 2024.

Postovanje. 31.06.2021. pocela sam da radim, a 29.12.2021. sam otvorila porodiljako bolovanje. S obzirom da je to treca trudnoca, ostvarila sam pravo na 2 godine bolovanja. Da li ja na osnovu toga imam pravo na novcanu naknadu koju dodeljuje drzava porodiljama koje su dobijale manje od minimalca? Ja sam tokom tog bolovanja, tj jos uvek primam 30000 dinara platu. U opstini su mi rekli da nemam pravo na naknadu, ali nikakvo pismeno obrazlozenje nisam dobila, s tim da su mi rekli da ne pokrecem nikakav postupak i da ne „ceprkam“, da ne bi ja platila drzavi odstetu.

    Milan Predojevic 19. 05. 2024.

    Poštovana Ivana
    Pravo na novi obračun naknade zarade imaju porodilje kojima u obračun za porodiljsko nisu ušli meseci kad su primale trudničko bolovanje. Prema tome, samo ako ste oštećeni na opisani način, to jest ako ste pre porodiljskog bolovanja otvorili trudničko bolovanje i ti meseci Vam se nisu računali kod obračuna porodiljske naknade, onda imate pravo na novi obračun.
    Pozdrav

Korisnik 554e1ef700 20. 04. 2024.

Dobar dan. Kada otac preuzima od majke odsustvo radi nege deteta, prosek od 18 meseci da li se uyima od tog meseca ili od meseca majka kad je otisla na porodiljsko odsustvo. Unapred zahvalan

    Milan Predojevic 21. 04. 2024.

    Poštovani
    Mišljenj sam da se radi o 18 meseci pre započinjanja porodijskog odsustva, jer zakon tako propisuje, ali ne određuje izuzetke u tom pogledu.
    Pozdrav

Isidora Nic 16. 04. 2024.

Poštovani,

Dobar dan. Radila sam nešto malo jače od 14 meseci, i moj radni odnos se završio prošle godine u novembru. Od novembra do danas sam nezaposlena i pokušavam da nađem neki posao, ali ne ide baš. Ukoliko slučajno ostanem trudna a nezaposlena sam, da li imam pravo na neku, bilo kakvu naknadu, tj, da li se računa tih 14 meseci koje sam radila? Ili, ukoliko ostvarim radni odnos, zatrudnim, i moram ubrzo da otvorim trudničko, uzimaju li se u obzir tih 5 meseci koje nisam radila da bi se došlo do tih 18 meseci (ali se tu svakako kada se sabira sve uzima
vrednost 0, jer nije bilo primanja)?
Hvala unapred.

    Milan Predojevic 17. 04. 2024.

    Poštovana Isisdora
    Zakonom o finansijskoj podršci porodici s decom u članu 17. propisano je da ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta, za dete rođeno 1. avgusta 2023. godine i kasnije, može ostvariti majka koja je u periodu od 18 meseci pre rođenja deteta ostvarivala prihode, a u momentu rođenja deteta je nezaposlena i ne ostvaruje pravo na novčanu naknadu po osnovu nezaposlenosti.
    Prema tome, računaće se prihodi u poslednjih 18 meseci pre rođenja deteta. Ukoliko u tom periodu imate prihode kod poslednjeg poslodavca, isti će se računati (ali samo prihodi iz poslednjih 18 meseci pre rođenja deteta).
    Pozdrav

Nikola Pačić 12. 04. 2024.

Poštovani,

Šta se dešava kad se vežu dve trudnoće, bez vraćanja na posao. Da li se računa prosek od 18 meseci pre prve trudnoće ili drugačije?
Hvala unapred.

    Milan Predojevic 13. 04. 2024.

    Poštovani
    Kod isplate naknade zarade za vreme porodiljskog odsustva u osnovicu ulaze primanja iz 18 meseci pre meseca otvaranja tog porodiljskog odsustva, a ne 18 meseci pre prve trudnoće. To znači da bi u osnovicu ulazile i naknade zarade koje je porodilja primala tokom trudničkog bolovanja i porodiljskog odsustva vezanog za prethodnu trudnoću i porođaj.
    Podrav

Korisnik 24049350b3 12. 04. 2024.

Postovani,zanima me sledece.
Bila sam na trudnickom i porodiljskom do skoro, sada sam se vratila na posao,recite mi ukoliko zatrudnim ponovo,da li ce mi u zbir od 12 meseci za trudnicko i 18 meseci za porodiljsko uci i plata koju sam primala na prethodnom porodiljkom i trudnickom ili se racuna samo minuli rad ili kako vec?

    Milan Predojevic 13. 04. 2024.

    Poštovana
    Ukoliko zatrudnite ponovo, u zbir od 12 meseci za trudničko će ući 12 meseci pre trudničkog, pa ako u tih 12 meseci ima onih meseci kada se primali porodiljsku naknadu za prethodno dete i ti će se meseci računati. Što se tiče naknade zarade za vreme porodiljskog, u osnovicu ulazi 18 meseci pre meseca otvaranja novog porodiljskog, pa ako u tih 18 meseci ulazi i plata (naknada zarade) koju ste primali na prethodnom porodiljkom i trudničkom i to će se računati.
    Pozdrav

Korisnik 8f24c46e82 30. 03. 2024.

Postovani,

Trenutno sam na porodiljskom odsustvu, odnosno odsustva sa rada radi nege deteta i istice mi 31.5.2024. Iza sebe pre prve trudnoce imam tri meseca rada. Sada sam ponovo trudna i zanima me da li je neophodno da odmah otvorim novo bolovanje za drugo dete ili da sacekam da istekne za prvo? Takodje da li ce za drugo dete biti racunata naknada za bolovanje samo za tri meseca (kao i za prvo dete) ili ce biti uracunato vreme bolovanja i trudnickog tokom prethodne trudnoce?

Unapred zahvalna na odgovoru.
Sladjana

    Milan Predojevic 30. 03. 2024.

    Poštovana Slađo
    Nije neophodno da odmah otvorite novo bolovanje za drugo dete. Treba da pustite da istekne do kraja odsustvo dsa rada radi nege prvog deteta.
    Za drugo dete biće uračunato vreme trudničkog bolovanja i naknade zarade za vreme porodiljskog odsustva vezanih za prethodnu trudnoću.
    Pozdrav

Dejan Topalovic 30. 03. 2024.

Postovani !
Supruga ima samo 2 Meseca staza, saznali smo da je u drugom stanju sa trecim detetom. Da li ona ima prava na punu platu tokom trudnickog bolovanja s obzirom da nije imala u proteklih 18 meseci primanja i kako se racuna, tacnije kolika bi joj bila primanja nakon 3 meseca od rodjenja deteta ( odsustvo zbog nege deteta ) ??? Hvala

    Milan Predojevic 30. 03. 2024.

    Poštovani Dejane
    Tokom trudničkog bolovanj anaknada zarade ne može biti niža od zakonom propisane minimalne zaradem bez obzira na dužinu staža pre bolovanja.
    Kada odete na porodiljsko odsustvo, u osnovicu za obračun naknade zarade ući će i naknada zarade tokom trudničkog bolovanja, jer je shodno poslednjim stavovima Ustavbog suda, u osnovicu za obračun naknade zarade tokom porodiljskog odsustva obavezno uračunati poslednjih 18 primanja pre meseca otvaranja porodiljsjog odsustva (uključujući tu i naknadu zarade tokom trudničkog bolovanja).
    Kada prođe 3 meseca nakon porođaja, primaćete 100% od osnovice, koju će činiti prosečno primanje u poslednjih 18 meseci, a to znači da će se u Vašem slučaju sabrati sve naknade zarade tokom trudničkog bolovanja i dve plate pre bolovanja, pa će se zbir podeliti sa 18 (najgrublje rečeno)
    Pozdrav

      Dejan Topalovic 30. 03. 2024.

      Sve pohvale hvala najlepse !

        Milan Predojevic 30. 03. 2024.

        Hvala i Vama, veliki pozdrav!

Korisnik e23c0c9951 25. 03. 2024.

Dobar dan,zanima me dali na peto dete primanje porodiljskog bolovanje je 100 posto kod zadnjeg poslodavca sam bila u radnom odnosu 5meseci,a pre njega imam 7godina radnog staža sa mesec dana prekida.Hvala.

    Milan Predojevic 26. 03. 2024.

    Poštovani
    Primanje naknade zarade tokom porodiljskog odsustva je uvek 100% od zakonske osnovice, bez obzira na red rođenja deteta.
    Pozdrav

DANIJELA OBRADOVIĆ 20. 03. 2024.

Poštovani ,
zanima me da li važi pravilo
da pun iznos naknade zarade ,odnosno naknade plate za vreme porodiljskog
odsustva,ne može biti manji od minimalne zarade utvrđene na dan početka ostvarivanja prava važi za porodilje koje su otvorile porodiljsko 2023 godine?
Kome treba da se obratim ?

    Milan Predojevic 20. 03. 2024.

    Poštovana Danijela
    Da, važi pravilo da iznos nakande zarade za vreme porodiljskog odsustva (koje, traje od momenta otvaranja-između 28 i 45 dana pre termina porošaja, oa sve dok se ne navrši tri meseca nakon porođaja) ne može da bude niži od minimalne zarade.
    Treba da se obratite lokalnoj samoupravi u Vašem gradu-opštini.
    Pozdrav

      DANIJELA OBRADOVIĆ 20. 03. 2024.

      Poštovani,
      hvala Vam.
      Inače moj obračun naknade je urađen na osnovu staža koji sam ostvarila u Srbiji .
      Pre porođaja sam radila sezonski u R.Hrvatskoj
      od maja 2022-7.2022 kada sam otvorila trudničko bolovanje i primala sam nadoknadu za vreme trudničkogu RH.Tamo sam otvorila porodiljsko i porodila se ,odmah nakon porođaja istekao mi je ugovor o radu nisu mi ga produžili tako da kod njih nisam ostvarila ništa kao porodiljsku nadoknadu.
      Koje je Vaše mišljenje da li sam oštećena ili je takvo postupanje zakonito?
      Živim u Srbiji pa sam ostvarila pravo na samo tih par meseci koji su ušli u obračun unazad 18meseci od porođaja,a ova nova pravila da se uračunava i naknada za vreme komplikacije i održavanja trudnoće u obračun porodiljskog i nege deteta posle njega kod mene ispravite me ako grešim ne mogu uticati na obračun jer nisam u Srbiji ostvarila trudničko .?

        Milan Predojevic 20. 03. 2024.

        Poštovana
        Ne mogu da znam da li je postupanje nadležnih organa u R. Hrvatskoj bilo zakonito jer mi nisu poznati njiovi propisi.
        Što se tiče porodiljske naknade ako prethodno nije bilo trudničkog bolovanja, tačno ste zaključili-ukoliko nemate ostvarenu naknadu zarade za vreme trudničkog bolovanja u Srbiji pre porodiljskog, onda novim zahtevom nećete izmenitii visinu naknade zarade za vreme porodiljskog odsustva.
        Pozdrav

Neda Lazic 19. 03. 2024.

Zanima me informacija. Primam porodiljsko na racun, redovni sve, medjutim iz određenih razloga taj racun moram da zatvorim… Kako da porodiljsko prebacim na novi racun?

    Milan Predojevic 19. 03. 2024.

    Poštovana Nedo
    Ukoliko morate da ugasite račun na koji ste do sada primali naknadu zarade za vreme porodiljskog odsustva, potrebno je da službi koja je nadležna za isplatu porodiljskog u okviru Vaše lokalne samouprave, dostavite novi broj računa.
    Podrav

Korisnik 884fd7ea4b 01. 03. 2024.

Dobro vece.Sta treba od dokumentacije da se preda i gde se predaje?Pozdrav

    Milan Predojevic 02. 03. 2024.

    Poštovana
    Ukoliko mislite na naknadu zarade tokom porodiljskog odsustva, zahtev za isplatu iste predajete u svom gradu lokalnoj samoupravi, tačnije gradskoj ili opštinskoj upravi (obično postoji posebna služba za decu ii za socijalnu zaštitu)). Uz zahtev predajete rešenje poslodavca o porodiljskom odsustvu i fotokopiju kartice tekućeg računa.
    Pozdrav

      Tanja Kostić 02. 03. 2024.

      Poštovani,

      a nezaposlena žena (koja je imala radni odnos u onih 18 meseci) šta predaje od dokumentacije? I,da li se dugo čeka na prvu uplatu?

      Hvala. Pozdrav.

        Milan Predojevic 03. 03. 2024.

        Poštovana
        Predajete zahtev z aostale nakande po osnovu rođenja i nege deteta. Uz zahtev predajete kopiju lične karte i kartice tekućeg računa.
        Pozdrav

Tanja Kostić 29. 02. 2024.

Dobar dan. Radila sam 3 meseca (po ugovoru o radu, dakle ne ugovor o delu, privremeni i povremeni poslovi i sl.) u okviru 18 meseci, koji prethode danu rođenja deteta. Interesuje me da li se te tri BRUTO zarade sabiraju i dele sa 18, i tako dobije mesečna naknada koju ću primati? U sklopu ta tri meseca koristila sam bolovanje oko mesec dana. Da li se i to bolovanje uzima u obzir?

Hvala. Pozdrav.

    Milan Predojevic 01. 03. 2024.

    Poštovana Tanja
    Ukoliko ste radili samo 3 meseca po ugovoru o radu u okviru 18 meseci koji prethode danu rođenja deteta, te te tri BRUTO zarade se sabiraju i dele sa 18, i tako dobije mesečna naknada koju ćete primati. Naravno, primaćete je takođe bruto, što znači da se od tog iznosa plaćaju i doprinosi. Ako ste u sklopu ta tri meseca koristili bolovanje oko mesec dana, i to bolovanje uzima se u obzir, od izmena zakona koje su stupile na snagu pre dve nedelje. Taođe naglašavam da do isteka rodiljskog odsustva, a isto ističe kada dete navrši tri meseca života, naknada zarade koju primate ne može biti niža od minimalca.
    Pozdrav

      Tanja Kostić 01. 03. 2024.

      Poštovani Milane,

      vezano za vašu poslednju rečenicu (da do isteka porodiljskog odsustva naknada zarade koju primate ne može biti niža od republičkog minimalca) citiraću tekst sa ovog sajta, gde se upoređuju stari i novi zakon:

      „Utvrđeni iznos ne može biti manji od minimalne zarade, u periodu od otpočinjanja porodiljskog odsustva do navršena tri meseca života deteta (porodiljsko odsustvo), ako je kod nadležnog organa evidentirano najmanje šest najnižih osnovica na koje su plaćeni doprinosi na primanja koja imaju karakter zarade. Ukoliko nije evidentirano najmanje šest najnižih osnovica, iznos može biti manji od minimalne zarade i u toku porodiljskog odsustva. Takođe, za vreme nege deteta iznos može biti manji od minimalne zarade.“

      A ja, kao što sam rekla, imam samo tri zarade u onih 18 meseci, pa mi nije jasno sad?
      I, ako možete da mi kažete koliku ću otprilike primati naknadu? Bruto zarada u ta tri meseca iznosila je oko 100.000,00 din. mesečno.
      Hvala najlepše. Pozdrav.

        Milan Predojevic 01. 03. 2024.

        Poštovana
        Dobro je da ste skrenuli pažnju na ovo jer se zakon od kada je ovaje tekst pisan menjao.
        Sada je dovoljno da imate jednu uplatu doprinosa i dobijate garanntovan minimalac.
        Pozdrav

          Tanja Kostić 01. 03. 2024.

          Dakle,

          ukoliko žena otvori porodiljsko 45 dana pre termina porođaja, a ono se završava kada dete navrši tri meseca, znači ona ima zagarantovane 4 i po naknade u visini minimalne zarade (oko 50.000 din)?

          Milan Predojevic 02. 03. 2024.

          Tako je

          Dejan Topalovic 30. 03. 2024.

          Postovani izvinjavam se sto upadam u komentar potpuno isti primer je sa suprugom kao i sa Tanjom, znaci i ako zena otvori bolovanje u drugom mesecu trudnoce znaci da ce imati zagarantovani minimalac jos 7 meseci i plus 3 meseca nakon rodjenja deteta ? A nakon ta 3 meseca prelazi se na negu deteta (u nasem slucaju je trece dete i to ce biti 2 godine) to primanje koje ce biti za negu deteta se izracunava tako sto se ta 2 meseca rada saberu i podele sa 18, dobije se primanje tokom nege deteta 2god u nasem slucaju ? Hvala nadam se da ste razumeli pitanje … 😊

          Milan Predojevic 30. 03. 2024.

          Poštovani Dejane
          Dobro ste razumeli-ukoliko žena otvori bolovanje u drugom mesecu trudnoće znači da će imati zagarantovani minimalac još 7 meseci i plus 3 meseca nakon rodjenja deteta. A nakon ta 3 meseca prelazi se na negu deteta (u Vašem slucaju je treće dete i to ce biti 2 godine) to primanje koje ce biti za negu deteta se izračunava tako sto se saberu sve zarade i naknade zarade (uključujući i naknade zarade tokom trudničkog bolovanja) i podele sa 18, dobije se primanje tokom nege deteta 2 god u Vašem slucaju.
          Pozdrav

          Tanja Kostić 29. 05. 2024.

          Poštovani Milane,

          termin za porođaj mi je 17.07.2024. Planirala sam 02.06. (što je 45 dana pre porođaja) da predam zahtev za ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta. Zvala sam telefonom Sekretarijat za soc. zaštitu, ul. 27. marta, Beograd, rečeno mi je da nemam pravo na zagarantovani minimalac za vreme porodiljskog odsustva i odsustva zbog nege deteta (do navršenih tri meseca od rođenja deteta).
          A u prepisci gore, ako pogledate, zajednički smo konstatovali da imam pravo. U periodu od 18 meseci koji prethode rođenju deteta imam tri zarade na koje su plaćeni porezi i doprinosi. Molim za pomoć, na koje članove zakona da se pozovem? Da li mogu na internetu da ih odštampam i ponesem u Sekretarijat? Šta da radim? Pozdrav.

          Milan Predojevic 29. 05. 2024.

          Poštovana Tanja
          Članom 14. stav 8. Zakona o finansijskoj podršci porodici s decom propisano je da pun mesečni iznos naknade zarade, odnosno naknade plate za vreme porodiljskog odsustva, ne može biti manji od minimalne zarade utvrđene na dan početka ostvarivanja prava. Međutim, Vi pominjete sada ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta. Kada je reč o tome, zakonom nije propisan minimalan iznos. Minimalna visina određena je samo za nakandu zarade, a naknada zarade i ostale naknade nije isto. Vis te naveli: „Radila sam 3 meseca (po ugovoru o radu, dakle ne ugovor o delu, privremeni i povremeni poslovi i sl.) u okviru 18 meseci, koji prethode danu rođenja deteta.“ Iz navedenog sam zaključio da ste u radnom odnosu, a ne da radite van radnog odnosa.
          Pozdrav

          Tanja Kostić 29. 05. 2024.

          Poštovani,

          ta 3 meseca sam radila prošle godine (od aprila do jula 2023.). Od tada sam nezaposlena, a termin mi je sad 17.07.2024. Znači nemam pravo na naknadu u visini minimalca ni ta 3-4 meseca, dok dete ne navrši tri meseca?

          Milan Predojevic 30. 05. 2024.

          Poštovana Tanja
          Samo porodilje koje su zaposlene i shodno svom radnom statusu primaju naknadu zarade, one ne mogu da imaju manje od minimalca dok dete ne navrši tri meseca. Što se tiče takozvanih ostalih naknada po osnovu rođenja i nege deteta, kod njih nažalost nije propisan minimalni iznos. Ovu naknadu primaju porodilje koje nisu u radnom odnosu u momentu porođaja, ali imaju u proteklih 18 meseci primanja van radnog odnosa (ugovor o delu, ugovor o pp poslovima itd).
          Pozdrav

          Tanja Kostić 30. 05. 2024.

          Opet mi nije jasno, u koju kategoriju ja spadam onda?? Ja ću biti porodilja koja nije u radnom odnosu u momentu porođaja, ali u proteklih 18 meseci imam primanja 3 meseca U OKVIRU RADNOG ODNOSA, TJ. PO UGOVORU O RADU.
          Nemoguće da neću ništa dobijati. A žene koje su radile npr. po ugovoru o PP poslovima će dobijati. Nije mi logično.

          Milan Predojevic 01. 06. 2024.

          Poštovana Tanja
          Članom 17. stav 2. Zakona o finansijskoj podršci porodici s decom propisano je da ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta, za dete rođeno 1. avgusta 2023. godine i kasnije, može ostvariti majka koja je u periodu od 18 meseci pre rođenja deteta ostvarivala prihode, a u momentu rođenja deteta je nezaposlena i ne ostvaruje pravo na novčanu naknadu po osnovu nezaposlenosti. Shodno citiranoj zakonskoj odredbi mišljenja sam da ako ste u poslednjih 18 meseci pre porođaja imate primanja iz radnog odnosa, a momentu rođenja deteta ste nezaposleni i ne ostvarujete prava kod NSZ kao nezaposleno lice na novčanu naknadu, imate pravo na tzv ostale nakande po osnovu rođenja i nege deteta.
          Pozdrav

          Tanja Kostić 03. 06. 2024.

          To je već u redu. 🙂
          Hvala Vam puno. Pozdrav.

Tanja Kostić 29. 02. 2024.

Dobar dan. Interesuje me da li otac može korisiti odsustvo sa rada zbog rođenja deteta ukoliko je majka nezaposlena? I da li je to odsustvo plaćeno 100%?

Hvala.

    Milan Predojevic 01. 03. 2024.

    Poštovana Tanja
    Članom 94. Zakona o radu propisano je da otac deteta može da koristi pravo na porodiljsko odsustvo, koje traje do navršena tri meseca od dana porođaja,i kada majka nije u radnom odnosu. Međutim, isto nije propisano kod odsustva sa rada radi nege deteta, koje traje do isteka 365 dana od dana otpočinjanja porodiljskog odsustva. Prema tome, pošto je takva odredba kod odsustva sa rada radi nege deteta, izostavljena, a postoji kod porodiljskog odsustva, smatram da otac deteta nema pravo na odsustvo sa rada radi nege deteta ako je majka nezaposlena. On ima u tom slučaju samo pravo na porodiljsko odsustvo.
    Pozdrav

Jovana Vuksanović 14. 02. 2024.

Zdravo,
Zanima me da li moram imati 18 meseci kod jednog poslodavca ili mogu menjati poslodavce? Isto tako me zanima, da li moze postojati prekid u prelasku sa jednog mesta na drugo ili ukoliko postoji prekid gubim pravo na taj prethodni staz? Takodje me zanima posto sam sada prijavljena preko omladinske zadruge, da li mi i to ulazi u tih 18 meseci za trudnicko?
Hvala

    Milan Predojevic 15. 02. 2024.

    Poštovana
    Ne morate imati 18 meseci kod jednog poslodavca, odnosno možete menjati poslodavce. Takođe, mođe postojati prekid u prelasku sa jednog mesta na drugo i ukoliko postoji prekid ne gubite pravo na taj prethodni staž, dok god je u psoilednjih 18 meseci pre porodiljskog odsustva. Što se tiče prijave preko omladinske zadruge, i to ulazi u tih 18 meseci za porodiljsko, ako su plaćeni doprinosi za socijalno osiguranje.
    Pozdrav

Jovana Vuksanović 14. 02. 2024.

Zdravo,
Zanima me da li moram imati 18 meseci kod jednog poslodavca ili mogu menjati poslodavce? Isto tako me zanima, da li moze postojati prekid u prelasku sa jednog mesta na drugo ili ukoliko postoji prekid gubim pravo na taj prethodni staz?
Hvala

    Milan Predojevic 20. 02. 2024.

    Poštovana Jovana
    Ne morate imati 18 meseci kod jednog poslodavca, to jest u periodu pre porodiljskog bolovanja možete imati više poslodavaca.
    Isto tako mmože postojati prekid u prelasku sa jednog mesta na drugo i ukoliko postoji prekid ne gubite pravo na taj prethodni staž.
    Pozdrav

Marija Stanojević 27. 12. 2023.

Postovani, trenutno sam na porodiljskim odsustvu do 5.2.24. Medjutim ponovo sam ostala trudna. Zanima me sta ulazi u prosek 18 zarada, kolika ce mi biti isplata na sledecem porodiljskim? Da li je bolje da se vratim na posao kako bih povecala za zaradu ili da spojim zaradu? Prijavljena sam na minimalac. Hvala unapred

    Milan Predojevic 27. 12. 2023.

    Poštovana Marija
    U prosek ulazi poslednjih 18 meseci pre otvaranja novog porodiljskog, a to znači da će se računati ova naknada koju trenutno primate i nekoliko meseci pre otvaranja poordiljskog, Pošto ste na minimalcu, mišljenja sam da se ne isplati da prekidate porodljsko i vratite se na posao pre otvaranja novog porodiljskog. Naravno, Vaš ginekolog će oceniti da li morate da mirujete i odsustvujete sa posla zbog održavanja trudnoće.
    Pozdrav

Marija MIlošević 25. 12. 2023.

Poštovani, porodiljsko odsustvo sam otvorila u martu 2023.g porodila sam se u aprilu 2023.g po rešenju na posao se vraćam u martu 2024.g? A u tekstu sam razumela da je porodiljsko do 3 meseca nakon porođaja i 365 dana je nega deteta. Da li ja onda imam pravo na odsustvo do jula 2024g?

Unapred hvala na info.
Marija

    Milan Predojevic 26. 12. 2023.

    Poštovana Marija
    Porodiljsko odsustvo se otvara najranije 45 dana pre termina porođa, a najkasnije 28 dana pre očeivanog datuma porođaja. Isto traje dok se ne navrši tri meseca od rođenja deteta. Od momenta kada dete navrši 3 meseca započinje odsustvo sa rada radi nege deteta koje traje toliko da zajedno sa opisanim porodiljskim odsustvom ukupno bude 365 dana. Dakle, odsustvo sa rada radi nege deteta se odmah nadovezuje na porodiljsko odsustvo sa kojim zajedno traje ukupno 365 dana.
    Pozdrav

Marko Jovanovic 18. 12. 2023.

Postovani,

Supruga je bila u radnom odnosu vise od 10 godina, vezan radni staz. Ostala je trudna i ostvarila pravo na kompletnu isplatu trudnicke i porodiljske nadoknade. 8 juna ove godine joj se zavrsilo porodiljsko i morala je da prekine radni odnos kod poslodavca, ali je ostvarila pravo na novcanu nadoknadu sa biroa i to je iskoristila, nastavila staz bez prekida. Posle tacno 3 meseca na birou, zaposlila se, vezala radni staz bez prekida. 4 meseca radi kod novog poslodavca i ponovo je ostala trudna. Koja prava ona ima sto se tice trudnicke i porodiljske nadokande sada? Ako otvori sada bolovanje, da li ce primati punu nadokadnu, tj da li joj se meseci provedeni na proslom porodiljskom i trudnickom bolovanju racunaju kao ostvaren radni staz kod poslodavca? Hvala unapred.

    Milan Predojevic 18. 12. 2023.

    Poštovani Marko
    Ukoliko Vaša supruga otvori sada bolovanje, meseci provedeni na proslom porodiljskom i trudničkom bolovanju računaju kao ostvaren radni staž kod poslodavca. Međutim, tri meseca primanja novčane naknade kod NSZ ss ne računaju kod obračuna nakande zarade.
    Srdačan pozdrav

Kristina Andjelkovic 04. 10. 2023.

Poštovani, imam pitanje kolika će mi biti naknada za vreme trudnickog bolovanja ako sam radila 6 meseci pre otvaranja trudnickog a ostalih 2 godine bila na posebnoj nezi koja je dosta manja od minimalca bila da li cu primati manje od minimalca za vreme trudnickog ili to po zakonu nije moguće da bude manja od minimalne zarade s obzirom da sam u firmi prijavljena 4 godine?.. Hvala puno unapred.

    Milan Predojevic 04. 10. 2023.

    Poštovana Kristina
    Zakonom je propisano da nakanda zarade za vreme privre,mene sprečenosti za rad ne može da bude niža od minimalne zarade. Prema tome, bolovanje Vam ne može biti u nižem iznosu od minimalne zarade, bez obzira na to koliko radnog staža imate pre otvaranja bolovanja.
    Pozdrav

      Kristina Andjelkovic 04. 10. 2023.

      Hvala puno na odgovoru bas mi je značio.Pozdrav

        Milan Predojevic 05. 10. 2023.

        Sve najbolje Vam želim.
        Pozdrav

Danka Dj. 18. 09. 2023.

Poštovani,

Da li prilikom obračuna naknade za vreme porodiljskog odsustva, pored naknade po osnovu Ugovora o radu ulazi i naknada po osnovu Ugovora o delu (budući da bi u periodu od 18 meseci pre otvaranja bolovanja bila aktivna oba, Ugovor o radu non stop, dok je angažman po osnovu Ugovora o delu bio zastupljen 8 meseci)? U pitanju je isti poslodavac.

Unapred hvala na odgovoru.

    Milan Predojevic 18. 09. 2023.

    Poštovana
    Prilikom obračuna naknade zarade za vreme porodiljskog odsustva, uzima se u obzir samo zarada ostvarena po osnovu ugovora o radu u poslednjih 18 meseci pre porodiljskog odsustva (to jest pre trudničkog bolovanja, ako ga je bilo). Međutim, to ne nači da se neće uzeti u obzir i primanja van radnog odnosa koja su ostvarena u tih 18 meseci. Naime, Vi ćete pored nakande zarade ostvariti i pravo na tzv.ostale nakande po osnovu rođenja i nege deteta. Kod obračuna te osnovice za ostale naknade računaju se isključivo primanja po osnovu angažovanja van radnog odnosa (kod Vas-naknada po osnovu Ugovora o delu). To znači da ćete dobiti od nadležne službe lokalne samouprave dva rešenja-rešenje naknadi zarade i rešenje o ostalim naknadama. Za prvo će u osnovicu za obračun naknade ući samo primanja po osnovu ugovora o radu, a kod ostalih naknada će u osnovicu ući primanja iz poslednjih 18 meseci ostvarena po osnovu ugovora o delu.
    Pozdrav

Ana Kolar 31. 08. 2023.

Postovanje,

Moja situacija je sledeca,
Bila sam u radnom odnosu, koristila trudnicko bolovanje, a onda zapocela i porodiljsko 15.06. ove godine, da bi mi poslodavac prosle nedelje javio da zatvara firmu i poslao mi resenje o otkazu usled likvidacije preduzeca gde pise da mi je radni odnos prestao 06.07. Samim tim, nemam pravo na naknadu sa biroa. Zvala sam RFZO i dobila informaciju da zbog te situacije gubim pravo na naknadu za porodiljsko, (sto mi nikako nije jasno jer bi valjda trebalo da ostajem na teretu drzave). Rekli su mi da moze neki drugi poslodavac da me prijavi i da nema nikakve novcane izdatke za to.
Molim Vas da mi date neki savet.

    Milan Predojevic 31. 08. 2023.

    Poštovana
    Ukoliko Vam je radni odnos prstao dana 06.jula, mišljenja sam da ne možete da nastavite porodiljsko odsustvo čak i da sada zasnujete radni odnos kod drugog poslodavca. Moguća je promena poslodavca u toku trajanja porodiljskog odsustva, ali je pravilo da kada se jednom prekine, porodiljsko odsustvo se više ne može nastaviti, a ovde je došlo do prekida od 06 jula. Morate da proverite kod lokalne samouprave koja Vam plaća naknadu zarade tokom porodiljskog odsustva, da li bi eventualno novo zapošljevanje značilo ipak nstavak isplate nakande zarade, bz obzira na prekid od 06.jula. Istina je da novi poslodavac nema nikakvih troškova oko isplate nakande zarade.
    Ukoliko na opisani način ne rešite problem, morate u što kraćem roku da se javite filijali Nacionalne službe za zapošljavanje u svom gradu i da ponesete sa sobom diplomu škole ili fakulteta, ličnu kartu, rešenje o prestanku radnog odnosa zbog prestanka rada poslodavca, kao i dokaz o porodiljskom. Ovo je bvažno jer se novčana nakanda kod NSZ nastavlja plaćati sve dok traje porodiljsko odsustvo, ali je ista niže u odnosu na eventualni nastavak isplate nakande zarade kod drugog poslodavca.
    Pozdrav