Baletski posao nije nimalo lak – Do gracioznosti i nežnosti se dolazi teškim i napornim vežbanjem

Autor - Redakcija Poslovi Infostud | Svi tekstovi

dec 30

Ono što publika vidi i dobije, igra koja je zadivi i zanese, najlepši je deo jedinstvenog zanimanja baletskih igrača. Iza sve te lepote, gracioznosti, nežnosti i strasti, međutim, leži mnogo grubog, strogog i napornog rada.

Svakodnevne višesatne, zahtevne vežbe, često na granici izdržljivosti, bolovi u kolenima i stopalima, pa i čitavom telu, neprestano dokazivanje i usavršavanje – svakodnevica su ovog umetničkog poziva. Za sve one koji su deo njega, sve ovo je mala cena koju plaćaju za neizrecivo zadovoljstvo i trenutak kada su na sceni.

Da je baletski posao na neki način i rudarski, potvrđuju na nam Jelena Momirov i Miloš Živanović, članovi baletskog ansambla Narodnog pozorišta.

Baletanke prvi put obula zbog lošeg držanja

U beogradsku baletsku školu “Lujo Davičo”, Jelena je krenula slučajno. Zbog problema sa kičmom i lošeg držanja, koje su doktori zapazili na sistematskom pregledu u predškolskom uzrastu, posavetovali su njene roditelje da ćerku upišu na nekoliko odabranih sportova ili balet.

– Nisam tada slutila da će mi se ovaj ples podvući zauvek pod kožu. A videlo se vrlo brzo da je talenat nesporan, iako me je do baleta dovela slučajnost – priseća se naša sagovornica i dodaje da kada je došlo vreme da se izabere srednja škola, nije bilo dileme da će nastaviti da se školuje za baletski poziv.

Jelena Momirov navodi da posao balerine iziskuje skoro svakodnevni „prekovremeni rad“

– Krenula sam u Srednju baletsku i već na samom početku imala veliku sreću da budem zapažena. U Narodnom pozorištu se spremalo Labudovo jezero, a nedostajalo je nekoliko balerina, pa je direktorka baleta Lidija Pilipenko došla u školu da izabere dve “labudice”. Zapala sam joj za oko, videla me je u toj ulozi i to je bio početak moje baletske karijere. I sada se živo sećam tog prvog velikog uzbuđenja na sceni. Taj osećaj ogromnog zadovoljstva, adrenalina i neke vrste potpunog bega od realnosti, i dalje me, tri decenije kasnije, istim žarom izvodi na pozornicu. Od tog trenutka sam paralelno, išla i na časove u školi, ali i sve više bila angažovana u Narodnom pozorištu – priča nam Jelena koja je jedna od oko 100 članova ansambla. Kako kaže, balerine su znatno brojnije od muških kolega, pa je samim tim i teže probiti se, dokazati, izboriti i za mesto i ulogu.

– Sa jedne strane, baletski posao poput drugih, ima svoja pravila i radno vreme, ali i tu neuhvatljivu dimenziju, tipičnu za umetnosti. Moram da kažem da je ovo još jedno zanimanje u kom nam je teže nego muškim kolegama. Osim što je veća konkurencija, majčinstvo može mnogo toga da promeni, pa je vraćanje u formu i kondiciju veliki izazov – objašnjava Jelena.

Telo se troši sa svakom novom predstavom

Radni dan balerine u Narodnom pozorištu na papiru traje od 10 do 16 časova, šest dana u nedelji, ali se ova satnica probija gotovo svakog dana. Probe i vežbe održavaju se i pre i posle podne, a pred predstavu, traju mnogo duže. Jelena je prošlog meseca igrala u 12 predstava, iako nisu sve bile podjednako zahtevne, tražile su ogroman trud, naročito za balerinu u njenim godinama – 42, što je za njene koleginice u svetu uobičajen period za odlazak u zasluženu penziju.

-Sa svakom novom predstavom, telo baletskog igrača sve se više troši, a svaki okret ili skok za nas mogu biti pogubni. Medicinske analize su pokazale recimo da moja stopala, zbog dugogodišnjeg igranja, odgovaraju stopalu žene od 60 godina, priča Jelena i dodaje da se razlikuju aktivnost i angažman mlade balerine i nekog ko je poput nje na zalasku karijere.

– Već posle 30. godine, promene kreću prvenstveno u kondiciji. Ne može više da se izdrži kao sa 20 godina. Česte su i povrede, a najteže mi je bilo kada sam morala da odigram svoju tačku na sceni u najvećim bolovima, pošto mi je prilikom skoka pukao mišić na listu.

Baletani – resurs koji uvozimo

Za baletski poziv u Srbiji postoje osnovne i srednje škole osim u Beogradu, još i u Pančevu i Novom Sadu. U srednjoj školi u prestonici, na sva tri odseka – za klasičan balet, savremenu i narodnu igru upiše se 160 učenika u 16 odeljenja (igračke klase).

Procenjuje se da se svake godine iškoluje oko 16 balerina, dok nas muških igrača bude u najboljem slučaju – jedan u generaciji – kaže Jelenin kolega iz ansambla Narodnog pozorišta, Miloš Živanović. Školovanje je započeo na odseku Narodne igre, ali se prebacio na klasičan balet gde je oduvek vladala jagma za muškim igračima.

Miloš Živanović pored zaposlenja u pozorištu drži i nastavu za đake u nekoliko gradova u Srbiji

Zbog tog problema sa manjkom muškaraca u baletu, umesto za osam, koliko regularno traje školovanje za ovaj poziv, muški igrači mogu da zavše i osnovnu i srednju baletsku školu za četiri godine. Iskoristio sam ovu okolnost, ali i talenat, pa sam tako dospeo u klasičan balet – priseća se naš sagovornik. Miloš nastupa već 15 godina i jedan je od malobrojnih muških članova ansambla Narodnog pozorišta, koje je prinuđeno da baletane “uvozi” iz inostranstva.

– Od rata u Ukrajini, ima Rusa, ali i Japanca, Kineza… Inače su Italija, Francuska, Engleska, a pre svega Rusija zemlje u koje baletski igrači najradije odlaze na usavršavanje, objašnjava on za Infostud i dodaje da bez obzira na velike napore i neadekvatnu zaradu, ne bi svoj posao zamenio ni za jedan drugi.

-Kada spremam predstavu, u Pozorištu sam po ceo dan. Ujutru su baletske vežbe zagrevanja, održavanja tehnike, to je obavezna rutina igrača, a popodne probe i uvežbavanje koreografije. Sav taj trud za blještavi minut na sceni. To je san koji iznova živim i koji nas, ubeđen sam, sve drži u ovom poslu.

Slično kao i kod Jelene i u Miloševom baletskom putu važnu ulogu je imala Lidija Pilipenko.

– Kada je za predstavu koju je režirala “Dama sa kamelijama” tražila igrače, gledala nas je sve kako igramo, a zatim me je uzela za ruku izvela i rekla: “Želim da svi igrate ovako”. Bio sam ponosan. Mislio sam da neću ni upasti, a postao sam deo ansambla.

Kod nas je neophodno imati dodatni posao uz baletsku karijeru

Kako naši sagovornici kažu, iako je balet u Srbiju stigao sa samog izvora, iz Rusije i ima već dugu tradiciju, većina baletskih igrača mora da radi i dodatne poslove da bi pristojno živela. Najčešće se trude da ostanu u umetnosti, pa pokreću škole baleta, za decu i odrasle, bave se mentorstvom i pedagoškim radom. Međutim, često su, kažu prinuđeni da rade i neke potpuno drugačije poslove, daleko od scene. Odlaze na studije, obuke i menjaju životni poziv. 

Dok Miloš drži nastavu za đake u nekoliko gradova u unutrašnjosti, stalno je na putu i sa koferima, Jelena u Beogradu drži vežbe za odrasle, a nedavno je čak položila licencu za prodavca nekretnina. Iako baletski igrači imaju beneficirani radni staž i mogu ranije da odlaze u penziju, većina njih ipak bira da ostane u baletankama do pedesete najviše iz finansijskih razloga.

-Da smo recimo u Operi u Parizu, na svoj 42. rođendan ponosno bi prepustili mesto mladim igračima koji su tek završili srednju baletsku školu. Kod nas grači u tim godinama ne mogu da odigraju mnoge činove, često samo ispunjavaju formu. Nije uopšte lako ni mladim plesačima, koji godinama rade na ugovore, odustaju i od čekanja i od baleta – pričaju Jelena i Miloš i dodaju da je slično i u ostalih nekoliko teatara u Srbiji gde se još mogu zaposliti njihove kolege.

O autoru: Redakcija Poslovi Infostud